Великоплосківська громада
Одеська область, Роздільнянський район

Завершення 2024 бюджетного року

Дата: 26.12.2024 16:45
Кількість переглядів: 76

Завершення 2024 бюджетного року | Для бухгалтерів бюджетних установ

2024 рік добігає кінця і до його завершення залишилося зовсім мало часу. Що потрібно зробити наприкінці року? Про що слід не забути? Ба більше, вже варто поміркувати і про початок наступного бюджетного року. Про все це розповімо у цій статті.

Закон про держбюджет

Попри воєнний стан та всі негаразди, Закон про держбюджет на 2025* було прийнято вчасно.

Закон України «Про державний бюджет України на 2025» від 19.11.2024 № 4059-IX.

Тож усі бюджетні процеси, пов’язані із закриттям поточного та початком наступного бюджетного року, також мають відбутися вчасно.

Бюджетний період

Згідно з ч. 1 ст. 3 БКУ* бюджетний період для всіх бюджетів, які складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, і починається він 1 січня кожного року, а закінчується 31 грудня того ж року.

Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.

При цьому за особливих обставин бюджетний період може бути іншим, ніж передбачено у ч. 1 ст. 3 БКУ.

Особливими обставинами є:

1) введення воєнного стану;

2) оголошення надзвичайного стану в Україні.

ВАЖЛИВО! Попри введення воєнного стану, бюджетний період в Україні залишається на рівні календарного року

Казначейське обслуговування місцевих бюджетів

Нагадаємо: під час виконання державного та місцевих бюджетів застосовується казначейське обслуговування бюджетних коштів. Казначейство забезпечує таке обслуговування на основі ведення єдиного казначейського рахунку, відкритого у НБУ.

При цьому казначейське обслуговування бюджетних коштів передбачає (ч. 1 ст. 43 БКУ):

1) розрахунково-касове обслуговування розпорядників і одержувачів бюджетних коштів, а також інших клієнтів відповідно до законодавства;

2) контроль за здійсненням бюджетних повноважень при зарахуванні надходжень бюджету, реєстрації взятих бюджетних зобов’язань розпорядниками бюджетних коштів та здійсненні платежів за цими зобов’язаннями;

3) ведення бухгалтерського обліку і складання звітності про виконання бюджетів з дотриманням національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі та інших нормативно-правових актів Мінфіну;

4) здійснення інших операцій з бюджетними коштами.

Виходячи з п. 10.1 Порядку № 938, органи Казначейства здійснюють розрахунково-касове обслуговування розпорядників та одержувачів бюджетних коштів шляхом проведення платежів з реєстраційних, спеціальних реєстраційних рахунків розпорядників бюджетних коштів та рахунків одержувачів бюджетних коштів, відкритих в органах Казначейства.

Таке обслуговування здійснюється відповідно до кошторисів, планів асигнувань загального фонду місцевих бюджетів (за винятком надання кредитів з місцевих бюджетів), планів спеціального фонду місцевих бюджетів (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків), планів надання кредитів із загального фонду місцевих бюджетів або планів використання бюджетних коштів та помісячних планів використання бюджетних коштів.

Як випливає з розд. 8 Правил № 277*, СДО функціонує у режимі 24/7, доступ користувачам для обробки інформації в СДО надається цілодобово. При цьому інформація щодо стану рахунків та поточного статусу документів (етапів їх обробки) оновлюється в онлайн-режимі.

Правила використання системи дистанційного обслуговування «Клієнт казначейства — Казначейство», затверджені Держказначейською службою від 24.09.2024 № 277.

Прийняття електронних документів із СДО до облікових систем Казначейства здійснюється протягом часу, встановленого згідно з Регламентом роботи СДО, визначеним Казначейством та оприлюдненим на вебпорталі Казначейства.

Зверніть увагу: документи, спрямовані після часу, встановленого Регламентом роботи СДО, приймаються до облікових систем Казначейства наступного робочого дня.

Також під час дії воєнного стану не забувайте про черговість здійснення видатків, визначену Порядком № 590*. Зручну таблицю з черговістю здійснення видатків знайдете у матеріалі «Черговість здійснення видатків: довідковий матеріал» // «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 3.

Порядок виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затверджений постановою КМУ від 09.06.2021 № 590.

Закриття бюджетних рахунків

Відповідно до ч. 1 ст. 57 БКУ Казначейство закриває всі рахунки не пізніше 31 грудня поточного року.

Проте це зовсім не означає, що рахунки будуть закриті саме 31 грудня. Адже є календар робочих днів та умови роботи Казначейства наприкінці року.

Тож конкретна дата закриття органами Казначейства бюджетних рахунків у поточному бюджетному періоді визначається регламентом їх роботи. Зокрема, наприкінці 2024 року слід орієнтуватися на Регламент № 355*.

* Регламент роботи органів Державної казначейської служби України у період завершення бюджетного 2024 року та початку 2025 року, затверджений наказом ДКСУ від 29.11.2024 № 355.

Звісно, цей документ призначений насамперед для фахівців Казначейства, тому його повна версія доступна саме органам Держказначейської служби. Тоді як для розпорядників та одержувачів бюджетних коштів зазначено лише офіційну інформацію щодо графіка роботи Казначейства в період завершення бюджетного року.

УВАГА! Останній день проведення платежів поточного бюджетного року — 27 грудня 2024 року

Для вашої зручності інформацію про роботу органів Казначейства відповідно до Регламенту № 355 наведемо у таблиці нижче.

Графік роботи органів Казначейства в період завершення 2024 та початку 2025 бюджетного року

Дата (період)

Умови роботи Казначейства

27.12.2024 до 17:30

Завершення прийняття електронних документів клієнтів із системи дистанційного обслуговування (далі — СДО)

з 27.12.2024 по 30.12.2024

Робота в системі електронний платежів НБУ та зарахування надходжень до бюджетів усіх рівнів та інших платежів на рахунки, відкриті в Казначействі

30.12.2024 до 17:30

Завершення проведення платежів за видатками на національну безпеку і оборону та на здійснення заходів правового режиму воєнного стану

з 31.12.2024 по 01.01.2025

Увага! Прийняття електронних документів від клієнтів через СДО органами Казначейства не здійснюється

02.01.2025

Казначейство працює у звичайному режимі

Також нагадаємо: на період дії воєнного стану діє Регламент № 189*.

Регламент роботи системи дистанційного обслуговування з використанням програмно-технічного комплексу «Клієнт казначейства — Казначейство», затверджений наказом ДКСУ від 20.07.2020 № 189.

Відповідно до цього Регламенту в цілодобовому режимі здійснюється:

  • формування, візування та відправка електронних документів користувачами (клієнтами) у програмно-технічному комплексі «Клієнт казначейства — Казначейство»;
  • перегляд користувачами (клієнтами) інформації про проходження електронних документів, інформації щодо руху коштів на рахунках, формування та друк документів, виписок з рахунків клієнтів.

Електронні документи клієнтів приймаються Казначейством у робочі дні з понеділка по четвер з 9:00 до 16:30 та у п’ятницю — з 9:00 до 16:00 (у передсвятковий день скорочується на одну годину).

Крім того, маємо інформацію для розпорядників бюджетних коштів, які мають кошти в іноземній валюті.

Так, кошти в іноземній валюті, які обліковуються на рахунках, відкритих в установах банків, власники рахунків повинні перерахувати на підставі платіжних інструкцій не пізніше 30.12.2024. При цьому у разі:

  • отримання бюджетною установою коштів з держбюджету в іноземній валюті з рахунку Казначейства, невикористані кошти в іноземній валюті перераховуємо за реквізитами, розміщеними на офіційному сайті Держказначейської служби;
  • самостійної закупівлі іноземної валюти на міжбанківській валютній біржі, невикористані кошти в іноземній валюті перераховуємо у порядку, зворотному отриманню таких коштів.

Умови здійснення платежів Казначейством

Щоб встигнути провести усі необхідні платежі до кінця року, не зайвим буде нагадати умови здійснення платежів Казначейством.

Так, Казначейство здійснює платежі клієнтів за наявності в органі Казначейства:

  • відповідного бюджетного зобов’язання для платежу у бухгалтерському обліку виконання бюджету;
  • затвердженого в установленому порядку паспорта бюджетної програми;
  • бюджетних асигнувань.

При цьому за загальним фондом розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, установлених кошторисами. Водночас обов’язково має бути враховано необхідність виконання бюджетних зобов’язань минулих років. Цього вимагає п. 5 Порядку № 228*.

Порядок складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджені постановою КМУ від 28.02.2002 № 228.

Натомість за спеціальним фондом розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету (п. 46 Порядку № 228).

Докладніше про це читайте у матеріалі «Кошторис бюджетної установи на 2025 рік» // «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 42.

Строки реєстрації та опрацювання бюджетних зобов’язань

Щоб встигнути зареєструвати всі необхідні бюджетні зобов’язання до кінця року, необхідно враховувати строки опрацювання бюджетних зобов’язань Казначейством.

Загальні строки прописані в п 2.3 розд. 2 Порядку № 309*.

Порядок реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затверджений наказом Мінфіну від 02.03.2012 № 309.

Зокрема, як визначено п. 2.6 Порядку № 309, у кінці бюджетного періоду розпорядники бюджетних коштів подають до органу Казначейства Реєстри та/або Реєстри фінансових зобов’язань і підтвердні документи з урахуванням строків, визначених п 2.3 розд. 2 Порядку № 309.

Утім, особливості роботи Держказначейської служби в період дії воєнного стану визначає Порядок № 590. Таким чином, в умовах воєнного стану слід керуватися ще й п. 20 Порядку № 590.

Для наочності та зручності строки опрацювання бюджетних зобов’язань органами Казначейства наведено у таблиці нижче.

Строки опрацювання зобов’язань органами Казначейства

Строк

Види зобов’язань

протягом одного операційного дня

— документи розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів, залучених до вирішення завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану;
— документи за захищеними видатками, які не потребують проведення процедур закупівель / спрощених закупівель

протягом трьох операційних днів

— документи за захищеними видатками, які потребують проведення процедур закупівель / спрощених закупівель (крім капітальних видатків);
— за іншими поточними видатками, крім захищених, та наданням кредитів з бюджету

протягом п’яти операційних днів

— документи за капітальними видатками

Тож не зволікайте. Щоб документи були опрацьовані вчасно цього року, подавайте їх з урахуванням вищенаведених строків.

Узгодження бюджетних зобов’язань за спецфондом

Наприкінці бюджетного року розпорядники бюджетних коштів повинні узгодити зареєстровані бюджетні зобов’язання за спецфондом із фактичними надходженнями.

Така вимога продиктована п. 2.13 гл. 2 Порядку № 309 та пп. 48 і 49 Порядку 228. Про це можна докладно прочитати у матеріалі «Кошторис бюджетної установи на 2025 рік» // «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 42.

Головне — не забувайте про цей важливий крок наприкінці бюджетного року.

Залишки субвенцій: повертати чи ні?

Зазвичай саме наприкінці року виникає запитання: що робити із залишками невикористаних коштів субвенцій? Нумо розбиратися разом.

Субвенція з держбюджету місцевим бюджетам. На кінець бюджетного періоду Казначейство зберігає залишки коштів на рахунках спецфонду держбюджету та щодо субвенцій із спецфонду держбюджету на рахунках спецфонду місцевих бюджетів. Ці залишки спрямовують на покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення таких коштів, якщо БКУ або законами про держбюджет не встановлено інше. Це передбачено ч. 2 ст. 57 БКУ.

Залишки коштів субвенцій, наданих із загального фонду держбюджету, але не використані на кінець бюджетного періоду, в останній робочий день такого періоду органи Казначейства перераховують до держбюджету. Про це свідчить п. 14.4 Порядку № 938*.

Порядок казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затверджений наказом Мінфіну від 23.08.2012 № 938.

До речі, як дізнатися, з якого саме фонду надійшли кошти? Насправді, нічого складного тут немає. Розібратися в цьому допоможуть додатки до Закону про держбюджет на 2024*. Саме в цих додатках наведено інформацію про те, яка субвенція та з якого конкретно фонду держбюджету надходить до місцевих бюджетів.

Закон України «Про державний бюджет України на 2024 рік» від 09.11.2023 № 3460-IX.

ВАЖЛИВО! Якщо субвенції надані з держбюджету до місцевих бюджетів на виконання певних державних програм, виконання яких у наступному 2025 році не передбачено, то заходи за такими програмами слід устигнути виконати у поточному році

Інакше залишок коштів за такими субвенціями доведеться повернути до державного бюджету.

Субвенція від одного місцевого бюджету іншому. Залишки коштів субвенцій з одного місцевого бюджету іншому, не використані на кінець бюджетного періоду, в останній робочий день такого періоду перераховують до бюджету, з якого вони надані.

Це загальне правило і воно діє, якщо інше не передбачено рішенням про місцевий бюджет, з якого надані відповідні субвенції (п. 14.4 Порядку № 938).

Якщо ж у наступному році дозволено використання коштів таких субвенцій, тоді слід отримати письмовий дозвіл на таке використання від органу місцевого самоврядування (або відповідної військової адміністрації).

Крім того, у разі можливості використання коштів субвенції наступного року слід внести відповідні зміни до договору про надання субвенції. Звісно, це стосується випадків, коли в договорі обумовлено конкретний строк використання коштів субвенції і він закінчується цьогоріч.

Нагадаємо: передача коштів між місцевими бюджетами здійснюється на підставі рішень відповідних місцевих рад, ухвалених кожною зі сторін, і укладання договору. Таким є припис ч. 3 ст. 93 БКУ.

Процес списання залишків коштів субвенцій. Головні управління Держказначейської служби спільно з місцевими фінорганами та розпорядниками бюджетних коштів щорічно проводять роботу зі збереження на рахунках відповідних місцевих бюджетів залишків коштів невикористаних субвенцій або їх повернення відповідно до норм чинного законодавства.

Обсяг субвенцій з держбюджету, не використаних на кінець бюджетного періоду, органи Казначейства перераховують в останній робочий день такого періоду до державного бюджету. Це випливає з п. 9 Порядку № 1132*.

Порядок перерахування міжбюджетних трансфертів, затверджений постановою КМУ від 15.12.2010 № 1132.

Причому процес повернення коштів субвенцій є автоматичним і подавати для цього будь-які додаткові документи до Казначейства не потрібно.

ЦІННА ПОРАДА!  Не зволікайте, скористайтеся всіма можливостями щодо використання коштів наданих субвенцій до 27.12.2024

Адже однозначно буде краще, якщо такі кошти підуть на користь бюджетним установам, органам місцевого самоврядування та громадам загалом, аніж будуть повернуті назад надавачам субвенцій.

Освітня субвенція. Повернення залишків коштів освітньої субвенції завжди викликає безліч запитань, тож потребує окремої уваги.

І, на жаль, цьогоріч освітянам не пощастило. Позаяк, на відміну від минулого року, залишки коштів за освітньою субвенцією з держбюджету місцевим бюджетам, які утворилися на рахунках місцевих бюджетів на кінець 2024 року, підлягають перерахуванню до спецфонду держбюджету. Такі залишки будуть спрямовані до МОН з метою подальшого їх розподілу за рішеннями КМУ між місцевими бюджетами з урахуванням цільового призначення освітньої субвенції та на реалізацію заходів у сфері освіти (з відкриттям у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам). Однак це не стосується залишків коштів, перерахованих у 2023 році відповідно до ст. 32 Закону про держбюджет-2023* до місцевих бюджетів.

Закон України «Про державний бюджет на 2023 рік» від 03.11.2022 № 2710-IX.

Зазначена норма передбачена ст. 25 Закону про держбюджет-2025 як виняток із з положень ч. 2 та 4 ст. 1032 БКУ.

ЦІННА ПОРАДА! Зареєструйте зобов’язання за коштами освітньої субвенції до кінця поточного року

Лише в такому разі ви зможете використати ці кошти.

Субвенція на надання держпідтримки особам з особливими освітніми потребами. Аналогічна доля передбачена і для субвенції на надання держпідтримки особам з особливими освітніми потребами, що також не потішить наших читачів-освітян.

Так, відповідно до ст. 26 Закону про держбюджет на 2025 залишки коштів за субвенцією з державного бюджету місцевим на надання держпідтримки особам з особливими освітніми потребами, які утворилися на рахунках місцевих бюджетів на кінець 2024 року, будуть перераховані Держказначейською службою до спецфонду держбюджету. Знову ж таки ці залишки будуть спрямовані до МОН з метою подальшого розподілу таких коштів за рішеннями КМУ між місцевими бюджетами з урахуванням цільового призначення цієї субвенції.

Ця норма є винятком з положень ч. 3 та 4 ст. 1033 БКУ.

Тож із цією субвенцію також не слід зволікати та варто зареєструвати зобов’язання до кінця поточного року.

Підготовка до нового бюджетного 2025 року

Розглянемо основні кроки для підготовки до нового бюджетного 2025 року.

Складання мережі розпорядників та одержувачів бюджетних коштів. Виходячи з п. 4.19 гл. 4 Порядку № 938, головний розпорядник не пізніше ніж за 15 днів, а розпорядник нижчого рівня не пізніше ніж за 10 днів до початку бюджетного періоду мають подати відповідному органу Казначейства мережу (реєстр змін до мережі) у паперовій або електронній формі з урахуванням особливостей складання мережі, визначених у п. 4.3 гл. 4 Порядку № 938.

Прийняття місцевих бюджетів на 2025 рік. Проєкти місцевих бюджетів мають бути затверджені до 25 грудня (включно) 2024 року з урахуванням вимог БКУ та постанови № 252*.

Постанова КМУ «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану» від 11.03.2022 № 252.

Затвердження розписів / тимчасових розписів місцевих бюджетів. Відповідно до ч. 3 ст. 78 БКУ місцевий бюджет виконується за розписом, затвердженим керівником місцевого фіноргану.

До затвердження розпису місцевого бюджету керівник місцевого фіноргану затверджує тимчасовий розпис місцевого бюджету на відповідний період.

Якщо місцевий бюджет не затверджено в установлений законодавством строк, місцеві фіноргани в електронній формі до 30 грудня відповідного бюджетного періоду направляють тимчасовий розпис місцевих бюджетів органам Казначейства (п. 5.8 Порядку № 938).

Затвердження кошторисів. Кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду, помісячні плани використання бюджетних коштів та плани використання бюджетних коштів повинні бути затверджені протягом 30 календарних днів після затвердження розписів відповідних бюджетів. Таким є припис п. 31 Порядку № 228.

На період дії тимчасових розписів затверджують тимчасові кошториси та плани використання бюджетних коштів.

Затвердження паспортів бюджетних програм. Протягом 45 днів з дня набрання чинності законом про держбюджет (рішенням про місцевий бюджет) кожен головний розпорядник має розробити та затвердити паспорт бюджетної програми за погодженням з Мінфіном або місцевим фінорганом. Цього вимагає ч. 8 ст. 20 БКУ. При цьому слід застосувати Правила № 1098*.

Правила складання паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання, затверджені наказом Мінфіну від 29.12.2002 № 1098.

Реєстрація бюджетних та фінансових зобов’язань, зареєстрованих та не оплачених у 2024 році. У міру прийняття рішень розпорядником бюджетних коштів про оплату бюджетних та фінансових зобов’язань, які були зареєстровані та залишилися не оплаченими на кінець минулого бюджетного періоду, органи Казначейства відображають такі зобов’язання в обліку у поточному бюджетному періоді.

Підставою є подання розпорядником бюджетних коштів Реєстру та/або Реєстру фінансових зобов’язань і відповідних підтвердних документів.

Утім, при цьому слід ураховувати один нюанс.

Дійсно, можуть мати місце бюджетні фінансові зобов’язання за загальним фондом, які залишилися не оплаченими на кінець минулого бюджетного періоду (бюджетна кредиторська заборгованість). Але серед них можуть бути і такі, які обліковуються Казначейством за бюджетними програмами, за якими відсутні бюджетні асигнування. Також цілком можливо, що обсяг бюджетної кредиторської заборгованості перевищує бюджетні асигнування відповідно до встановлених законом про держбюджет (рішенням про місцевий бюджет) на поточний бюджетний період та/або переданих в установленому порядку бюджетних призначень.

Такі бюджетні фінансові зобов’язання Казначейство відображає в обліку у поточному бюджетному періоді після ухвалення рішення головним розпорядником за погодженням з Мінфіном (місцевим фінансовим органом) щодо визначення бюджетної програми за загальним та/або спеціальним фондами, в межах бюджетних асигнувань якої будуть оплачені бюджетні фінансові зобов’язання. Підставою в такому разі будуть подані розпорядником бюджетних коштів Реєстр та/або Реєстр фінансових зобов’язань і відповідні підтвердні документи. Зазначене передбачено п. 2.15 Порядку № 309.

Бажаємо щастя та успіхів у новому бюджетному році, а труднощі і негаразди нехай обходять вас стороною!

Висновки

  • Казначейство закриває всі рахунки не пізніше 31 грудня поточного року. Граничний строк здійснення видатків поточного бюджетного року — 27 грудня 2024 року, а за видатками на національну безпеку і оборону та на здійснення заходів правового режиму воєнного стану — 30 грудня 2024 року.
  • Щоб устигнути зареєструвати всі необхідні бюджетні зобов’язання до кінця року, враховуйте строки опрацювання бюджетних зобов’язань органами Казначейства.
  • Казначейство здійснює платежі клієнтів за наявності в органі Казначейства відповідного бюджетного зобов’язання для платежу у бухгалтерському обліку виконання бюджету, затвердженого в установленому порядку паспорта бюджетної програми та бюджетних асигнувань.
  • Наприкінці бюджетного року розпорядники бюджетних коштів повинні узгодити зареєстровані бюджетні зобов’язання за спецфондом із фактичними надходженнями.
  • Процес повернення коштів субвенцій є автоматичним і подавати для цього будь-які додаткові документи до Казначейства не потрібно.
  • Залишки коштів, які утворились на рахунках місцевих бюджетів на кінець 2024 року за освітньою субвенцією та субвенцію на надання держпідтримки особам з особливими освітніми потребами, підлягають перерахуванню до спецфонду держбюджету.
  • Доцільно зареєструвати зобов’язання за коштами субвенцій до кінця поточного року, а використати ці кошти по-максимуму.

Джерело: https://buhgalter.com.ua/articles/byudzhetniy-proces/zavershennya-2024-byudzhetnogo-roku/


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь