Пенсійне забезпечення посадових осіб місцевого самоврядування
Законом України від 10 грудня 2015 року № 889-УПІ «Про державну службу» (далі - Закон № 889) передбачено, що державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займали посади державної служби та мали не менш як 10 років стажу роботи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, мають право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону Укоаїни від 16.12.1993 «Про державну службу» № 3723 (далі Закон № 3723).
Зміст статті:
- Про унормування «служби» посадових осіб
- Про віднесення посад в ОМС до посад державної служби
- Про відмінності у пенсійному забезпеченні
Чи мають таке право на призначення пенсії відповідно до норм прикінцевих та перехідних положень Закону № 889 посадові особи місцевого самоврядування на призначення пенсії відповідно до норм прикінцевих та перехідних положень Закону № 889.
Про унормування «служби» посадових осіб
Відповідно до Закону України від 07.06.2001 № 2493 «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі – Закон № 2493) служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.
Статтею 2 Закону № 2493 встановлено, що посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету. Статтею 14 Закону № 2493 в органах місцевого самоврядування встановлено сім категорій посад. Особи, які вперше приймаються на службу в органи місцевого самоврядування, приймають присягу та їм присвоюється відповідний ранг посадової особи місцевого самоврядування (статті 11, 15 Закону № 2493).
Відповідно до ч. 7 ст. 21 Закону № 2493 пенсійне забезпечення посадових осіб місцевого самоврядування здійснюється відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».
Про віднесення посад в ОМС до посад державної служби
Історія. Згідно з Постановою Верховної Ради України «Про введення в дію Закону України «Про державну службу» та на виконання Указу Президента України від 16 березня 1994 року № 88/94 «Про присвоєння рангів державних службовців Представникам Президента України в районах і працівникам органів місцевого самоврядування» постановою Кабінету Міністрів України від 18 квітня 1994 року № 239 було затверджено Порядок віднесення посад працівників місцевих Рад народних депутатів та їх виконавчих комітетів до відповідних категорій посад державних службовців і присвоєння їм рангів державних службовців.
Отже, з 18 квітня 1994 року працівники місцевих рад народних депутатів та їх виконавчих комітетів отримали норми «віднесення» своїх посад до відповідних категорій посад державних службовців.
Однак з набранням чинності Закону № 2493 проходження служби в органах місцевого самоврядування не стало проходженням державної служби та посади в органах місцевого самоврядування не стали посадами державної служби і належать до посад, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців.
Законом № 3723 і Законом № 2493 не передбачено, що служба в органах місцевого самоврядування прирівнюється до державної служби, а, отже, і посади в органах місцевого самоврядування не прирівнюються до посад державної служби.
Відповідно, до висновку НАДС, зазначеному в роз’ясненні від 04.10.2024 № 188 р/з, особи, які працювали на той момент і продовжують працювати в органах місцевого самоврядування після 2001 року, не мають статусу державних службовців та не проходили і не проходять державну службу.
Про відмінності у пенсійному забезпеченні
Пунктом 10 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 10 грудня 2015 року № 889 «Про державну службу» (далі - Закон № 889) передбачено, що державні службовці, які на день набрання чинності Законом № 889 займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу роботи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених ст. 25 Закону №3723 та актами Кабінету Міністрів України, мають право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723 у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Згідно з п. 12 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 889 для осіб, які на день набрання чинності Законом № 889 мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону № 3723 та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723 у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Отже, до зазначених 10-річного та 20-річного стажу роботи зараховуються періоди роботи лише на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців.