A A A K K K
для людей із порушенням зору
Великоплосківська громада
Одеська область, Роздільнянський район

Доплата за суміщення посад: враховуємо бюджетні тонкощі

Дата: 11.04.2024 08:32
Кількість переглядів: 34

У бюджетній установі звільнився економіст (8-й тарифний розряд). З 1 квітня 2024 року його обов’язки в порядку суміщення посад покладені на бухгалтера (9-й тарифний розряд) зі встановленням доплати в розмірі 50 % посадового окладу. Який оклад використовувати при обчисленні доплати: за основною посадою чи за вакантною?

Основне про суміщення

Передусім давайте з’ясуємо, що таке суміщення професій (посад). У цьому допоможе ст. 105 КЗпПСуміщення — це виконання в тій же установі поряд зі своєю основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткової роботи за іншою професією (посадою). Воно допускається за таких умов (п. 2 постанови № 1145*):

  • за згодою працівника;
  • без звільнення від своєї основної роботи;
  • протягом установленої законодавством тривалості робочого дня (робочої зміни);
  • в одній і тій же установі, організації.

* Постанова Ради Міністрів СРСР «Про порядок і умови суміщення професій (посад)» від 04.12.81 № 1145.

Суміщення слід відрізняти від внутрішнього сумісництва. Сумісництвом вважається виконання працівником, крім основної, іншої оплачуваної роботи на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час у тій же самій чи іншій установі. Тобто виконувати роботу за сумісництвом можна лише у вільний від основної роботи час. У свою чергу, суміщення передбачає, що додаткова робота виконується в основний робочий час.

Ще одна відмінність полягає в тому, що в разі сумісництва з працівником укладають окремий трудовий договір. Суміщення цього не передбачає, його оформлюють на підставі наказу керівника установи (п. 3 Інструкції № 53-ВЛ)*.

* Інструкція щодо застосування постанови Ради Міністрів СРСР «Про порядок і умови суміщення професій (посад)» від 04.12.81 № 1145, затверджена Держкомпраці СРСР від 14.05.82 № 53-ВЛ.

Установлення суміщення неможливо без обов’язкової наявності у штатному розписі вакантної посади (див. лист Мінсоцполітики від 12.01.2016 № 10/06/186-16)

Адже на період суміщення конкретної посади повинна бути економія фонду оплати праці у зв’язку з наявністю вакансії за цією посадою (п. 1 Інструкції № 53-ВЛ). Ідеться саме про вакантну посаду, а не тимчасову відсутність працівника, який обіймає цю посаду.

Якщо працівник тимчасово не працює, наприклад, у зв’язку з відпусткою або хворобою, то займана ним посада не є вакантною і суміщати її не можна. У цьому випадку може йтися про виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника.

Суміщення професій (посад) дозволяється, як правило, у межах тієї категорії персоналу, до якої належить цей працівник. При цьому основна посада працівника і посада, яку він суміщає, не повинні бути аналогічними. Адже в такому разі можна говорити про розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваних робіт.

Доплата за суміщення посад

За суміщення професій (посад) передбачено доплату (ст. 105 КЗпП). Як правило, порядок установлення та розмір такої доплати прописують у колективному договорі з урахуванням законодавчих вимог і галузевих тонкощів.

Умови встановлення доплати за суміщення посад для працівників окремих галузей бюджетної сфери (освіта, культура, спорт) схожі, оскільки розроблені на основі п.п. «а» п.п. 3 п. 3 постанови № 1298*. Максимальний розмір доплати за суміщення професій (посад) — 50 % посадового окладу. Конкретний розмір доплати встановлює керівник установи залежно від складності, характеру, обсягу виконуваних робіт, витрат основного робочого часу.

Постанова КМУ «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 № 1298.

Доплата за суміщення посад НЕ встановлюється керівникам бюджетних установ та їх заступникам, керівникам структурних підрозділів цих установ (їх заступникам).

Доплата за суміщення розраховується у відсотках від окладу за основною посадою

При цьому таку доплату можна встановити в межах економії коштів за вакантною посадою (див. листи Мінпраці від 25.03.2010 № 319/13/84-10 та від 07.09.2010 № 784/13/84-100).

Якщо виконання додаткових обов’язків за вакантною посадою покладено на працівника, який за основною посадою має більший тарифний розряд, ніж за суміщуваною, то доплата повинна провадитись із розрахунку тарифного розряду за основною посадою.

Аналогічно діємо в ситуації, коли тарифний розряд (оклад) за вакантною (суміщуваною) посадою вище, ніж за основною. Тут також доплату обчислюємо від посадового окладу (тарифного розряду) працівника за основною посадою.

У ситуації, яка розглядається, доплату за суміщення посад в установленому розмірі слід обчислювати від посадового окладу бухгалтера (9-й тарифний розряд).

Розглянемо приклад за умовами нашого запитання.

Приклад. Посадовий оклад бухгалтера бюджетної установи становить 5527 грн (9-й тарифний розряд за ЄТС). Зазначеному працівнику з 01.04.2024 встановлено доплату за суміщення посади економіста в розмірі 50 % посадового окладу. Інших доплат та надбавок немає. У квітні 2024 року працівник відпрацював усі дні, передбачені графіком роботи.

Розмір доплати за суміщення дорівнює:

5527 грн × 50 % = 2763,50 (грн).

Усього зарплата працівника за квітень 2024 року становить:

5527 грн + 2763,50 грн = 8290,50 (грн).

Також враховуйте: якщо працівники виконують додаткову роботу за вакантною посадою, передбаченою штатним розписом, у порядку суміщення, то їм обов’язково повинна здійснюватися доплата за суміщення професій (посад). На цьому наголошують суди (див. постанову Верховного Суду від 24.10.2019 у справі № 824/238/19-а). Відсутність такої доплати Держпраці прирівнює до недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці. А за це на роботодавця можуть бути накладені штрафні санкції у двократному розмірі мінзарплати за кожного працівника, щодо якого вчинено порушення (абз. 5 ч. 2 ст. 265 КЗпП).

Підвищення окладу та надбавки

Враховуйте: у штатному розписі встановлюється оклад для відповідного працівника з урахуванням належних йому підвищень. І саме цей розмір окладу застосовуємо при нарахуванні надбавок, доплат та інших виплат. Тому якщо працівник має право на підвищення окладу, наприклад, у зв’язку зі шкідливими та важкими умовами праці, то доплата за суміщення обчислюється від його посадового окладу з урахуванням підвищення.

Водночас якщо працівнику встановлені інші доплати та надбавки, наприклад надбавка за вислугу років, то доплата за суміщення посад (професій) нараховується на оклад (з підвищеннями) без урахування «вислужної» надбавки. Те ж саме стосується і зворотного напрямку — при обчисленні інших надбавок та доплат не враховується доплата за суміщення.

Доплата до МЗП

Зарплата працівника за повністю виконану місячну (годинну) норму праці не може бути меншою за розмір мінімальної зарплати. Це прямо передбачено ч. 1 ст. 31 Закону про оплату праці. З 1 квітня 2024 року — це 8000 грн.

Закон України «Про оплату праці» від 24.03.95 № 108/95-ВР.

Для цілей визначення трудової доплати до «мінімалки» з розміром МЗП порівнюють загальну суму зарплати з урахуванням доплати за суміщення професій (посад). Детальніше про це на прикладах читайте у статті «Доплата до МЗП: сумісництво/суміщення» // «Оплата праці», 2022», № 8.

Індексація зарплати

Нагадаємо, що у 2024 році право на проведення індексації зарплати працівників було поновлено. У зв’язку з цим постає питання: чи змінюється «базовий» місяць, якщо працівнику встановлено доплату за суміщення професій (посад)?

Збільшення зарплати працівника за рахунок установлення або підвищення інших постійних зарплатних складових (надбавок, доплат тощо) без збільшення посадового окладу не впливає на зміну «базового» місяця. Це випливає з норми абз. 5 п. 5 Порядку № 1078*.

* Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою КМУ від 17.07.2003 № 1078.

Тож якщо бухгалтеру з 01.04.2024 встановлено доплату за суміщення посади економіста, то цей факт не змінює «базовий» місяць для індексації його зарплати. «Базовий» місяць залишається на колишньому рівні. У нашому випадку — на рівні січня 2024 року. Адже саме з 01.01.2024 підвищились посадові оклади працівників з оплатою праці за ЄТС.

Утім зазначимо, що для жодної категорії працівників бюджетної сфери у квітні 2024 року не настало право на проведення індексації. Детальніше про це читайте у статті «Індексація зарплати бюджетників: чи виникло право у березні та квітні?» // «Оплата праці», 2024, № 5.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень