Великоплосківська громада
Одеська область, Роздільнянський район

Норми витрат ПММ: де шукати та як застосовувати?

Дата: 12.03.2024 14:20
Кількість переглядів: 3437

Бюджетна установа має на балансі службовий автомобіль. Яким чином визначити норми витрат пально-мастильних матеріалів (далі — ПММ) для службового авто? Яким нормативним документом керуватися? Як правильно списувати пальне, використане для роботи автотранспорту?

Норми витрат ПММ: чим керуватися?

Донедавна бюджетні установи під час планування потреб у ПММ та контролю за їх витратами керувалися Нормами № 43*.

Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджені наказом Мінтрансу від 10.02.98 № 43.

Вочевидь цей документ мав певні недоліки. Насамперед це відсутність норм списання ПММ для сучасних моделей транспортних засобів, а також для інструментів та устаткування, яке працює на пальному.

З огляду на це, Мінінфраструктури прийняв наказ № 1011*, згідно з яким Норми № 43 було визнано такими, що втратили чинність. Про цю новину ми розповідали в матеріалі «Норми витрат палива скасовано: як діяти?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 43).

Наказ Мінінфраструктури «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства транспорту України від 10 лютого 1998 року № 43» від 02.11.2023 № 1011.

Згодом Мінінфраструктури разом із ДП «ДержавтотрансНДІпроект» з метою забезпечення єдиного методичного підходу до нормування витрат ПММ розробили два окремі документи:

1) Методрекомендації*;

2) Базові норми витрат. Цей документ розроблено як доповнення до Методрекомендацій. Наразі до цього документа включено постійні норми витрат, запозичені з останньої редакції Норм № 43, а також додано нові норми витрат для 169 моделей (модифікацій) автомобілів, які пройшли апробацію.

Методичні рекомендації з нормування витрат палива, електричної енергії, мастильних, інших експлуатаційних матеріалів автомобілями та технікою, ухвалені науково-технічною радою ДП «ДержавтотрансНДІпроект» від 17.11.2023.

Зазначені документи розглянуто та ухвалено науково-технічною радою ДП «ДержавтотрансНДІпроект» протоколом від 17.11.2023 та розміщено на сайті ДП «ДержавтотрансНДІпроект» у розділі «Норми витрат палива».

УВАГА! Методрекомендації є чинними з 17.11.2023

Зауважте: Методрекомендації розроблені замість Норм № 43 та на базі цього документа. Про це чітко зазначено безпосередньо в Методрекомендаціях. А отже, не сумнівайтеся: наразі бюджетні установи можуть керуватися Методрекомендаціями та Базовими нормами витрат під час планування потреб у ПММ і контролю за їх витратами. Головне — не забудьте зазначити про це у розпорядчому документі про організацію бухгалтерського обліку.

Про ключові новації Методрекомендацій та відмінності від Норм № 43 читайте в матеріалі «Методрекомендації норм витрат палива: перше знайомство» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 47). А сам текст Методрекомендацій ви знайдете на сайті ДП «ДержавтотрансНДІпроект» у розділі «Норми витрат палива».

Чи можна застосовувати тимчасові індивідуальні норми?

Як і раніше, установи цілком можуть застосовувати тимчасові індивідуальні норми витрат ПММ. Випадки та правила їх застосування прописано в п.п. 2.1.5 Методрекомендацій.

Для розроблення таких індивідуальних норм слід звернутися до ДП «ДержавтотрансНДІпроект» з відповідною заявкою. Форма заявки на розроблення тимчасових базових лінійних норм витрат наведена у додатку 4 до Методрекомендацій.

Майте на увазі: наразі період апробації та подальшого планового продовження строку дії тимчасових індивідуальних норм становить два роки. Та не забудьте зафіксувати застосування таких норм витрати ПММ для конкретного авто в розпорядчому документі вашої установи.

Чи можливо розробити норми самостійно?

Також установам традиційно надано право самостійно встановлювати норми витрат ПММ. Але будьте уважні: стосується це передусім нормування витрат палива на роботу спеціального обладнання, яке встановлюється на автомобілі, або на пробіг під час виконання спеціальної роботи, норми витрат палива для яких не увійшли до Базових норм витрат.

Процедура розрахунку таких норм прописана в підрозд. 2.2 Методрекомендацій.

Так, повноваження для розрахунку таких тимчасових норм має комісія установи. У такому разі розрахунки здійснюють на підставі проведених контрольних замірів витрат палива. За результатами випробувань комісія установи має скласти Акт встановлення тимчасової норми витрати палива на роботу спеціального обладнання автомобілів або Акт проведення замірів витрат палива спеціальними автомобілями моделі (модифікації). Такі Акти складають за формами, наведеними в додатках 5 та 6 до Методрекомендацій.

Після цього установа має надіслати один примірник завіреного акта на розгляд до ДП «ДержавтотрансНДІпроект» для перевірки та відповідної реєстрації. Лише після реєстрації в ДП «ДержавтотрансНДІпроект» повернені установі тимчасові індивідуальні норми витрати палива набувають чинності. Традиційно, про застосування таких норм витрат ПММ для конкретної марки та моделі авто слід зазначити в розпорядчому документі установи.

Маєте запитання: куди звертатися?

Залежно від конкретної ситуації установа може скористатися одним із вищезгаданих варіантів. Залишились запитання?

Для отримання безкоштовних консультацій і роз’яснень щодо нормування, розроблення базових норм витрат палива та електроенергії, мастильних й інших експлуатаційних матеріалів, перевірки достовірності встановлених норм, правильності їх застосування та з інших питань можна звертатися до ДП «ДержавтотрансНДІпроект»:

— на електронну адресу: fuel@insat.org.ua або fuelndi@gmail.com;

— за телефонами: (044) 201-08-13, (044) 201-08-83;

— на поштову адресу: просп. Берестейський, 57, м. Київ, 03113.

Як списувати ПММ?

Тепер щодо списання палива, використаного на роботу службового авто.

Як і раніше, списання використаних ПММ здійснюємо з огляду на їх фактичні витрати. Обсяги фактично використаного палива розраховуємо за даними подорожніх листів.

Для визначення фактичної кількості витраченого палива можна використовувати таку формулу:

Пф = ЗПпоч + Пз - ЗПк,

де Пф — фактична кількість витраченого палива (розраховуємо за одним подорожнім листом);

ЗПпоч — залишок палива в бензобаку (чи у балоні) автомобіля на початок зміни (рейсу);

Пз — кількість палива, залитого в бензобак (заправленого в балон, якщо це газ) протягом зміни (рейсу);

ЗПк — залишок палива в бензобаку (у балоні) автомобіля на кінець зміни (рейсу).

Далі розраховану таким чином кількість використаного для роботи авто палива протягом зміни (рейсу) зазначаємо в подорожньому листі (графа «Витрата палива фактична, л»).

Разом з тим під час списання ПММ бухгалтер обов’язково має контролювати дотримання установлених норм витрат. Для цього слід порівняти обчислені фактичні витрати палива з нормативними, встановленими в Базових нормах витрат або розробленими індивідуально. Списання ПММ оформлюємо Актом списання запасів типової форми.

Маємо перевитрати ПММ: як вчинити?

Деколи фактичні витрати палива можуть перевищувати нормативні значення. Як діяти в такій ситуації?

Передусім необхідно з’ясувати причини, які призвели до наднормативних витрат ПММ. Для цього в установі має бути проведено службове розслідування. Під час проведення такого заходу комісія установи має встановити причини, винуватців та ініціювати притягнення винуватця до відповідальності. Докладніше про причини перевитрати ПММ читайте у матеріалі «Перевитрата палива: що робити?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2020, № 37).

ВИСНОВКИ

  • Під час планування потреб у ПММ та списанні використаного палива слід керуватися Методрекомендаціями та Базовими нормами витрат, які прийшли на зміну Нормам № 43.
  • За потреби установи можуть застосовувати тимчасові індивідуальні норми витрат палива, розроблені «ДержавтотрансНДІпроект», або ж розрахувати самостійно.
  • У будь-якому разі установа має зафіксувати у розпорядчому документі, якими саме нормативами керується під час списання ПММ.

Джерело: https://buhgalter.com.ua/articles/buhgalterskiy-oblik/normi-vitrat-pmm-de-shukati-ta-yak-zastosovuvati/


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень