Річна фінзвітність: шпаргалка зі складання
Незабаром бухгалтеру доведеться зануритися з головою у звітні справи. І щоб допомогти йому впоратися з цим завданням, ми підготували підказки та пояснення щодо заповнення форм річної фінансової звітності.
Готуємося до складання річної фінзвітності
Перш ніж перейти до заключного етапу — складання річної фінансової звітності — варто належним чином підготуватися до цієї відповідальної події. Саме у цей підготовчий період розпорядник бюджетних коштів повинен здійснити низку заходів, аби у звітність потрапила лише достовірна інформація, без помилок та перекручень.
Крок 1. Проводимо річну інвентаризацію
Головна мета річної інвентаризації — забезпечити достовірність даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності. Під час інвентаризації активів і зобов’язань установи мають перевірити і документально підтвердити їх наявність, стан, відповідність критеріям визнання і оцінку.
І пам’ятайте: результати інвентаризації мають знайти своє відображення у бухгалтерському обліку та фінансовій звітності того звітного періоду, у якому закінчена інвентаризація.
Про те, як правильно організувати та провести річну інвентаризацію, а також як показати в обліку її результати, див. у матеріалі «Річна інвентаризація — 2023: проведення, оформлення та облік» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 41.
Крок 2. Нараховуємо амортизацію
Щоб правильно розрахувати суму амортизації, потрібно протягом року вести оперативний облік та здійснювати контроль за рухом необоротних активів.
Про основні правила нарахування амортизації, механізм розрахунку, а також порядок відображення інформації про амортизацію в бухобліку та фінзвітності, читайте в матеріалі «Амортизація-2023» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 45).
Крок 3. Переглядаємо строки експлуатації та ліквідаційну вартість
У разі зміни очікуваних економічних вигід від використання об’єкта основних засобів (далі — ОЗ) установи мають переглядати строк корисного використання (експлуатації) та ліквідаційну вартість ОЗ. Займатися цією справою слід наприкінці звітного року. Цю норму закріплено в п. 5 розд. IV НП(С)БО 121* та п. 4 розд. V Методрекомендацій з обліку ОЗ**.
Крок 4. Перевіряємо правильності коригування фінрезультату
Для правильного визначення накопиченого фінрезультату, що обліковується на субрахунку 5512, доцільно вести окремий облік сум, які впливають на такий фінансовий результат. Так, для ведення такого обліку та перевірки правильності коригування цього показника можна застосовувати додатковий аналітичний регістр, наприклад, у формі відомості до субрахунку 5512.
Таким чином, наприкінці року буде значно простіше перевірити себе та порівняти дані такої таблиці з даними субрахунку 5512 в книзі «Журнал-Головна».
Крок 5. Узагальнюємо дані бухобліку
Для узагальнення операцій, відображених в бухобліку протягом звітного періоду, а також для перевірки повноти та правильності облікових записів підбиваємо підсумки за субрахунками. З цією метою складаємо оборотно-сальдові відомості у розрізі субрахунків бухобліку.
Крок 6. Закриваємо регістри аналітичного та синтетичного обліку
На цьому етапі закриваємо регістри аналітичного обліку та меморіальні ордери за грудень цього року. Дані з меморіальних ордерів переносимо до регістрів аналітичного обліку в розрізі КПКВК і фондів кошторису, а також до книги «Журнал-Головна». Після цього виводимо залишки за відповідними субрахунками в регістрах обліку за кожним КПКВК та фондами кошторису.
Крок 7. Оформлюємо заключний меморіальний ордер і закриваємо книгу «Журнал-Головна»
На цьому етапі складаємо заключний меморіальний ордер № 17, в якому визначаємо фінансовий результат звітного періоду. Для цього субрахунки доходів (7011, 7111, 7112, 7211, 7311, 7411, 7511) і витрат (8011, 8111, 8012, 8112, 8013, 8113, 8014, 8114, 8115, 8211, 8212, 8311, 8411, 8511) закриваємо та визначаємо сальдо субрахунку 5511 як фінансовий результат звітного періоду. Врешті-решт, сальдо за субрахунком 5511 і буде фінансовим результатом відповідного звітного періоду.
УВАГА!
Сальдо за субрахунком 5511 має дорівнювати показнику ряд. 2390 ф. № 2-дс
Потім цю суму відносимо до накопиченого фінрезультату (субрахунок 5512) та зазначаємо в ряд. 1420 ф. № 1-дс.
Крок 8. Складаємо річну бюджетну звітність
У цьому питанні бюджетні установи, як і в минулих роках, керуються нормами Порядку складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування, затвердженого наказом Мінфіну від 24.01.2012 № 44.
Нещодавно Мінфін наказом «Про внесення змін до Порядку складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування» від 15.11.2023 № 632 дещо підкоригував зазначений документ. І запрацюють ці зміни з 01.01.2024. А отже, складати бюджетну звітність за 2023 рік слід уже з урахуванням останніх змін.
Крок 9. Складаємо річну фінзвітність
Одразу заспокоїмо: цього року Мінфін не змінював правила складання фінансової звітності для суб’єктів держсектору. Як і раніше, основними документами, які визначають склад, форми, принципи підготовки та подання фінансової звітності розпорядниками бюджетних коштів, а також порядок розкриття інформації за її статтями, є Порядок № 307* та НП(С)БО 101**.
Річну фінансову звітність складаємо за такими формами:
— Баланс ф. № 1-дс;
— Звіт про фінансові результати ф. № 2-дс;
— Звіт про рух грошових коштів ф. № 3-дс;
— Звіт про власний капітал ф. № 4-дс;
— Примітки до річної фінансової звітності ф. № 5-дс.
Крок 10. Перевіряємо порівнянність показників фінзвітності
Порівняння показників фінзвітності слід проводити, спираючись на Методрекомендації № 1170*. Водночас не намагайтеся провести зіставлення, порівняння показників, не передбачені цими Методрекомендаціями.
Заповнюємо ф. № 1-дс
Ця форма характеризує фінансовий стан розпорядника коштів. Складаємо її на підставі даних бухобліку про активи, зобов’язання та власний капітал на початок та кінець звітного періоду.
Головне джерело інформації для складання ф. № 1-дс — книга «Журнал-Головна». У ній відображені всі господарські операції у розрізі субрахунків. Також додатково використовуємо інформацію з регістрів аналітичного обліку.
З метою прискорення роботи зі складання цієї форми фінансової звітності доцільно формувати оборотно-сальдову відомість за всіма субрахунками з визначенням підсумків на звітну дату. Один із поширених варіантів — це складання такої відомості у форматі Excel.
Щоб скласти ф. № 1-дс правильно, дотримуйтеся таких правил:
1) активи відображайте за умови, що їх оцінка може бути достовірно визначена й очікується отримання в майбутньому економічних вигід та/або існує потенціал корисності, пов’язаний з їх використанням;
2) витрати на придбання і створення активу, які не можуть бути відображені у ф. № 1-дс, включайте до складу витрат звітного періоду;
3) зобов’язання відображайте, якщо їх оцінка може бути достовірно визначена та існує ймовірність зменшення економічних вигід та потенціалу корисності в майбутньому внаслідок їх погашення;
4) власний капітал та фінансовий результат відображайте у ф. № 1-дс одночасно з відображенням активів і зобов’язань, які призводять до їх зміни;
5) дані статей ф. № 1-дс на початок звітного періоду мають бути тотожними даним відповідних статей цієї форми на кінець попереднього звітного періоду;
6) у ф. № 1-дс не передбачено рядків для відображення доходів і витрат. Такі суми списуємо у звітному періоді на фінансовий результат. Відповідні показники знайдуть своє відображення у ф. № 2-дс;
7) у ф. № 1-дс відсутні дані за позабалансовими рахунками. Інформацію про такі рахунки наводьте у ф. № 5-дс «Примітки до фінансової звітності» за підсумками року;
8) інформацію про активи, які на дату складання фінансової звітності фактично перебувають на окупованій території або в районах проведення воєнних (бойових) дій, до яких неможливо забезпечити безпечний і безперешкодний доступ, відображайте в річній фінансовій звітності за даними бухобліку.
Розглянемо алгоритм заповнення ф. № 1-дс.
Порядок заповнення ф. № 1-дс
Назва рядка |
Код рядка |
Яку інформацію зазначаємо |
АКТИВ |
||
1. НЕФІНАНСОВІ АКТИВИ |
||
Основні засоби: |
1000 |
Ряд. 1001 - 1002 |
первісна вартість |
1001 |
Сальдо рахунків 10 (крім субрахунку 1010) + 11 |
знос |
1002 |
Сальдо субрахунків 1411 + 1412 |
Інвестиційна нерухомість: |
1010 |
Ряд. 1011 - 1012 |
первісна вартість |
1011 |
Сальдо субрахунку 1010 |
знос |
1012 |
Сальдо субрахунку 1414 |
Нематеріальні активи: |
1020 |
Ряд. 1021 - 1022 |
первісна вартість |
1021 |
Сальдо рахунка 12 |
накопичена амортизація |
1022 |
Сальдо субрахунку 1413 |
Незавершені капітальні інвестиції |
1030 |
Сальдо рахунка 13 |
Довгострокові біологічні активи: |
1040 |
Ряд. 1041 - 1042 |
первісна вартість |
1041 |
Сальдо субрахунків 1711 + 1712 |
накопичена амортизація |
1042 |
Сальдо субрахунку 1415 |
Запаси |
1050 |
Сальдо рахунків 15 + 18 |
Виробництво |
1060 |
Сальдо рахунка 16 |
Поточні біологічні активи |
1090 |
Сальдо субрахунків 1713 + 1714 |
Усього за розділом I |
1095 |
Ряд. 1000 + 1010 + 1020 + 1030 + 1040 + 1050 + 1060 + 1090 |
II. ФІНАНСОВІ АКТИВИ |
||
Довгострокова дебіторська заборгованість |
1100 |
Сальдо рахунка 20 |
Довгострокові фінансові інвестиції, у тому числі: |
1110 |
Ряд. 1111 + 1112 |
цінні папери, крім акцій |
1111 |
Сальдо субрахунку 2512 |
акції та інші форми участі в капіталі |
1112 |
Сальдо субрахунків 2511 + 2513 + 2514 |
Поточна дебіторська заборгованість: |
||
за розрахунками з бюджетом |
1120 |
Сальдо субрахунку 2110 |
за розрахунками за товари, роботи, послуги |
1125 |
Сальдо субрахунку 2111 |
за наданими кредитами |
1130 |
Сальдо субрахунку 2112 |
за виданими авансами |
1135 |
Сальдо субрахунків 2113 + 2116 |
за розрахунками із соціального страхування |
1140 |
Сальдо субрахунку 2114 |
за внутрішніми розрахунками |
1145 |
Сальдо субрахунку 2711 |
інша поточна дебіторська заборгованість |
1150 |
Сальдо субрахунків 2115 + 2117 + 2118 + 6414 |
Поточні фінансові інвестиції |
1155 |
Сальдо субрахунків 2611 + 2612 |
Грошові кошти та їх еквіваленти розпорядників бюджетних коштів та державних цільових фондів у: |
||
національній валюті, у тому числі в: |
1160 |
Ряд. 1161 + 1162 +1163 + 1164 |
касі |
1161 |
Сальдо субрахунків 2211 + 2213 |
Казначействі |
1162 |
Сальдо субрахунків 2313 + 2314 + 2315 |
установах банків |
1163 |
Сальдо субрахунків 2311 + 2312 + 2315 |
дорозі |
1164 |
Сальдо субрахунку 2215 |
іноземній валюті |
1165 |
Сальдо субрахунків 2212 + 2214 + 2216 + 2311 (у частині іноземної валюти) |
Інші фінансові активи |
1180 |
Сальдо субрахунків 2515 + 2613 |
Усього за розділом II |
1195 |
Ряд. 1100 + 1110 + 1120 + 1125 + 1130 + 1135 + 1140 + 1145 + 1150 + 1155 + 1160 + 1165 + 1180 |
III. ВИТРАТИ МАЙБУТНІХ ПЕРІОДІВ |
1200 |
Сальдо субрахунку 2911 |
БАЛАНС |
1300 |
Ряд. 1095 + 1195 + 1200 |
Ряд. 1300 = ряд. 1800 ф. № 1-дс. |
||
ПАСИВ |
||
I. ВЛАСНИЙ КАПІТАЛ ТА ФІНАНСОВИЙ РЕЗУЛЬТАТ |
||
Внесений капітал |
1400 |
Сальдо субрахунку 5111 |
Капітал у дооцінках |
1410 |
Сальдо субрахунків 5311 + 5312 |
Фінансовий результат |
1420 |
Сальдо субрахунків 5511 + 5512 |
Ряд. 1420 ф. № 1-дс ≠ ряд. 2390 ф. № 2-дс. |
||
Капітал у підприємствах |
1430 |
Сальдо субрахунків 5211 + 5212 + 5213 |
Цільове фінансування |
1450 |
Сальдо субрахунку 5411 |
Усього за розділом I |
1495 |
Ряд. 1400 + 1410 + 1420 + 1430 + 1440 + 1450 |
II. ЗОБОВ’ЯЗАННЯ |
||
Довгострокові зобов’язання: |
||
за цінними паперами |
1500 |
Сальдо субрахунку 6014 |
за кредитами |
1510 |
Сальдо субрахунків 6011 + 6012 + 6013 |
інші довгострокові зобов’язання |
1520 |
Сальдо субрахунків 6015 + 6016 |
Поточна заборгованість за довгостроковими зобов’язаннями |
1530 |
Сальдо субрахунків 6111 + 6112 + 6113 |
Поточні зобов’язання: |
||
за платежами до бюджету |
1540 |
Сальдо субрахунків 6311 + 6312 |
за розрахунками за товари, роботи, послуги |
1545 |
Сальдо субрахунку 6211 |
за кредитами |
1550 |
Сальдо субрахунків 6114 + 6115 + 6116 + 6117 |
за одержаними авансами |
1555 |
Сальдо субрахунків 6212 + 6213 + 6214 |
за розрахунками з оплати праці |
1560 |
Сальдо рахунка 65 |
за розрахунками із соціального страхування |
1565 |
Сальдо субрахунків 6313 + 6416 |
за внутрішніми розрахунками |
1570 |
Сальдо субрахунку 6611 |
інші поточні зобов’язання |
1575 |
Сальдо та обороти субрахунків 6411 + 6412 + 6413 + 6414 + 6415 + 6417 +6518 |
Усього за розділом II |
1595 |
Ряд. 1500 + 1510 + 1520 + 1530 + 1540 + 1545 + 1550 + 1555 + 1560 + 1565 + 1570 + 1575 |
III. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ |
1600 |
— |
IV. ДОХОДИ МАЙБУТНІХ ПЕРІОДІВ |
1700 |
Сальдо субрахунку 6911 |
БАЛАНС |
1800 |
Ряд. 1495 + 1595 + 1600 + 1700 |
Ряд. 1800 = ряд. 1300 ф. № 1-дс. |
Заповнюємо ф. № 2-дс
У Звіті про фінансові результати (ф. № 2-дс) наводимо інформацію про доходи і витрати (з поділом на обмінні та необмінні операції). Також у цій формі визначаємо фінансовий результат діяльності установи. Розраховуємо цей показник як різницю між доходами і витратами звітного періоду у вигляді профіциту або дефіциту виконання бюджету.
Зазвичай головним джерелом інформації для складання ф. № 2-дс є дані регістрів аналітичного обліку та книги «Журнал-Головна» за субрахунками обліку доходів та витрат.
Звісно, цих даних недостатньо, щоб правильно визначити фінансовий результат. Тому бухгалтеру доводиться складати додаткові таблиці з показниками доходів і видатків. Такі таблиці в частині витрат доцільно формувати в розрізі відповідних КЕКВ за загальним та спеціальним фондами. А в частині доходів — у розрізі джерел надходжень та відповідних ККД* (за наявності).
* Код класифікації доходів.
Групувати такі показники краще в форматі Excel. Це спростить визначення результатів за рядками. Підсумок такої таблиці якраз і покаже фінансовий результат звітного періоду (ряд. 2390 ф. № 2-дс). Також для забезпечення додаткового контролю та визначення фінрезультату звітного періоду використовуйте дані оборотно-сальдових відомостей за субрахунками.
Під час відображення інформації про доходи у ф. № 2-дс установа — платник ПДВ має пам’ятати про правила визнання та нарахування доходів. Так, визнаємо дохід (Кт 7111) на всю суму надходжень з урахуванням ПДВ. Після цього на суму ПДВ відображаємо зменшення доходів (Дт 7111). Відповідно ці суми ПДВ не повинні потрапити до ряд. 2020 ф. № 2-дс.
Розглянемо алгоритм заповнення ф. № 2-дс.
Порядок заповнення ф. № 2-дс
Код рядка |
Назва рядка |
Яку інформацію зазначаємо |
Розділ I. Фінансовий результат діяльності |
||
ДОХОДИ |
||
Доходи від обмінних операцій |
||
2010 |
Бюджетні асигнування |
Надходження коштів, отриманих за рахунок бюджетних асигнувань на виконання установою своїх повноважень, визначених законодавством (субрахунок 7011 «Бюджетні асигнування»). З цього показника обов’язково виключаємо асигнування капітального характеру, які обліковуємо у складі коштів цільового фінансування (субрахунок 5411). Такі кошти зазначаємо у рядку 1450 ф. № 1-дс, а у ф. № 2-дс не відображаємо |
2020 |
Доходи від надання послуг (виконання робіт) |
Кошти, отримані від надання робіт та послуг, а також реалізації виготовленої продукції (субрахунок 7111 «Доходи від реалізації продукції, робіт і послуг»). З цього показника обов’язково виключаємо асигнування капітального характеру, які обліковуємо у складі цільового фінансування (субрахунок 5411). Також у цьому рядку зазначаємо: — суми відшкодування збитків від нестач, виявлених при інвентаризації і віднесених на винних осіб. Оскільки доходи, пов’язані з віднесенням збитків на винних осіб, підлягають зарахуванню до складу доходів від реалізації продукції, робіт, послуг (на субрахунок 7111); — інформацію про доходи, відображені за субрахунком 7112 «Дохід від оприбуткування активів, раніше не врахованих в балансі». Тобто йдеться про доходи за ККД: — 25010100 «Оплата за послуги, які надаються бюджетною установою відповідно до її основної діяльності»; — 25010200 «Надходження бюджетних установ від додаткової (господарської) діяльності» |
2030 |
Доходи від продажу активів |
Надходження від реалізації в установленому порядку майна (крім продажу нерухомості), а також інші доходи, які обліковуємо на субрахунку 7211 «Доходи від реалізації активів». Доходи за ККД 25010400 «Надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (окрім нерухомого майна)» |
2040 |
Фінансові доходи |
Доходи, зокрема відсотки, включаючи ті, які бюджетна установа отримує від розміщення на депозитах тимчасово вільних бюджетних коштів, що надійшли від надання платних послуг у випадках, передбачених законодавством (субрахунок 7311 «Фінансові доходи розпорядників бюджетних коштів»). Доходи за ККД 25020300 «Кошти, які отримують вищі і професійно-технічні навчальні заклади від розміщення на депозитах тимчасово вільних бюджетних коштів, отриманих за надання платних послуг, якщо таким закладам законом надано відповідне право; надходження, що отримують державні і комунальні заклади фахової передвищої та вищої освіти, наукові установи та заклади культури як відсотки, нараховані на залишок коштів на поточних рахунках, відкритих у банках державного сектору для розміщення власних надходжень, отриманих як плата за послуги, що надаються ними згідно з основною діяльністю, благодійні внески та гранти» |
2050 |
Інші доходи від обмінних операцій |
Доходи, що обліковуємо на субрахунку 7411 «Інші доходи від обмінних операцій». Зокрема, до таких надходжень належать: — плата за оренду майна; — грошові кошти, що надійшли від реалізації майнових прав на фільми, вихідні матеріали фільмів і фільмокопій, створених за бюджетні кошти, як на умовах держзамовлення, так і на умовах фінансової підтримки; — доходи від операцій з дооцінки, відновлення корисності активів; — доходи від курсової різниці в разі зростання курсу валюти. Доходи за ККД: — 25010300 «Плата за оренду майна бюджетних установ»; — 25020400 «Кошти, отримані від реалізації майнових прав на фільми, початкові матеріали фільмів і фільмокопій, створені за бюджетні кошти як за державним замовленням, так і на умовах фінансової підтримки» |
2080 |
Усього доходів від обмінних операцій |
Ряд. 2010 + 2020 + 2030 + 2040 + 2050 |
Доходи від необмінних операцій |
||
2090 |
Податкові надходження |
Ці рядки розпорядники бюджетних коштів не заповнюють, тому ставимо прочерк |
2100 |
Неподаткові надходження |
|
2110 |
Трансферти |
Трансферти, отримані розпорядником (субрахунок 7512 «Трансферти») |
2120 |
Надходження до державних цільових фондів |
Ці рядки розпорядники бюджетних коштів не заповнюють, тому ставимо прочерк |
2130 |
Інші доходи від необмінних операцій |
Доходи, які установа обліковує на субрахунку 7511 «Доходи за необмінними операціями». Зокрема, це: — доходи від безоплатно отриманих активів (робіт, послуг): — благодійні внески, гранти, дарунки; — кошти, що отримані від підприємств, організацій, фізичних осіб та інших розпорядників бюджетних коштів для виконання цільових заходів тощо. Доходи за ККД: — 25020100 «Благодійні внески, гранти, подарунки»; — 25020200 «Кошти, що отримані бюджетною установою від підприємств, організацій, фізичних осіб та від інших бюджетних організацій для виконання цільових заходів, у тому числі заходів з відчуження для громадських потреб земельних ділянок та розміщених на них інших об’єктів нерухомого майна, які знаходяться в приватній власності фізичних або юридичних осіб» |
2170 |
Усього доходів від необмінних операцій |
Ряд. 2090 + 2100 + 2110 + 2120 + 2130 |
2200 |
Усього доходів |
Ряд. 2080 + 2170 |
ВИТРАТИ |
||
Витрати за обмінними операціями |
||
2210 |
Витрати на виконання бюджетних програм |
Витрати, облік яких установа веде на субрахунках: 1) 8011 — витрати на оплату праці за КЕКВ 2110, 2280*; 2) 8012 — відрахування на соціальні заходи, у т. ч. за КЕКВ 2120, 2280; 3) 8013 — матеріальні витрати, у т. ч. за КЕКВ 2210, 2220, 2230, 2240, 2260, 2270, 2280 (крім витрат за КЕКВ 2280, які віднесені на субрахунки 8011 і 8012); 4) 8014 — амортизація. Ці витрати, пов’язані з виконанням бюджетною установою своїх повноважень відповідно до законодавства (за наявності декількох бюджетних програм дані відображаємо сумарно за усіма КПКВК установи). Також до ряд. 2210 включаємо списані суми нестач і втрат від псування запасів, віднесені за рахунок бюджетної установи, у т. ч. у межах установлених норм природного убутку (тобто відображені за дебетом субрахунку 8013) |
2220 |
Витрати на виготовлення продукції (надання послуг, виконання робіт) |
Витрати, пов’язані з виготовленням продукції, наданням послуг, виконанням робіт, які установа обліковує за субрахунками: 1) 8111 — витрати на оплату праці за КЕКВ 2110, 2280; 2) 8112 — відрахування на соціальні заходи за КЕКВ 2120, 2280; 3) 8113 — матеріальні витрати за КЕКВ 2110, 2120, 2210, 2220, 2230, 2240, 2260, 2270, 2280; 4) 8114 — амортизація; 5) 8115 — інші витрати |
2230 |
Витрати з продажу активів |
Собівартість реалізованої продукції (робіт, послуг) і витрати, пов’язані з реалізацією майна, за такими субрахунками: 1) 8211 — собівартість проданих активів за КЕКВ 2110, 2120, 2210, 2240; 2) 8212 — витрати, пов’язані з реалізацією майна за КЕКВ 2240 |
2240 |
Фінансові витрати |
Витрати на оплату відсотків за користування кредитами та інші витрати, пов’язані з позиками, які установа обліковує на субрахунку 8311 «Фінансові витрати» за КЕКВ 2410, 2420 |
2250 |
Інші витрати за обмінними операціями |
Витрати, що не потрапили до рядків 2210 — 2240 та які установа обліковує на субрахунку 8411 «Інші витрати за обмінними операціями», у т. ч. за КЕКВ: 2250 — витрати на відрядження; 2800 — інші поточні витрати |
2290 |
Усього витрат за обмінними операціями |
Ряд. 2210 + 2220 + 2230 + 2240 + 2250 |
Витрати за необмінними операціями |
||
2300 |
Трансферти |
Витрати, що обліковують на субрахунку 8511 «Витрати за необмінними операціями», зокрема проведені за КЕКВ 2610 |
2310 |
Інші витрати за необмінними операціями |
Інші витрати за необмінними операціями, відображені на субрахунку 8511, у т. ч. витрати, пов’язані з виплатою: — субсидій, дотацій; — усіх видів соціальної допомоги, пільг, субсидій, стипендій (включаючи компенсацію за піднаймання житла для військовослужбовців тощо); — пенсій; — путівок на оздоровлення; — інших поточних витрат; — соціального забезпечення у вищих навчальних закладах і наукових установах до законодавства |
2340 |
Усього витрати за необмінними операціями |
Ряд. 2300 + 2310 |
2380 |
Усього витрат |
Ряд. 2290 + 2340 |
2390 |
Профіцит/дефіцит за звітний період |
Ряд. 2200 - 2380. Профіцит — сума доходів перевищує суму витрат, отриманий результат за субрахунком 5511 додатний. Дефіцит — сума доходів менше суми витрат, отриманий результат за субрахунком 5511 від’ємний |
Ряд. 2390 ф. № 2-дс ≠ ряд. 1420 ф. № 1-дс. |
||
Розділ II. Видатки бюджету (кошторису) за функціональною класифікацією видатків та кредитування бюджету |
||
2420 — 2510 |
Відображаємо суму видатків кошторису за загальним та спеціальним фондами в розрізі КПКВК. За наявності декількох напрямів за видами відомчої приналежності показники зазначаємо окремо за кожним видом |
|
2520 |
Усього |
Ряд. 2420 + 2430 + 2440 + 2450 + 2460 + 2470 + 2480 + 2490 + 2500 + 2510 |
Розділ IV. Елементи витрат за обмінними операціями |
||
2820 |
Витрати на оплату праці |
Витрати, облік яких установа веде на субрахунках 8011, 8111 за КЕКВ 2110, 2280 |
2830 |
Відрахування на соціальні заходи |
Витрати, облік яких установа веде на субрахунках 8012, 8112 за КЕКВ 2120, 2280 |
2840 |
Матеріальні витрати |
Витрати, облік яких установа веде на субрахунках 8013, 8113 за КЕКВ 2210, 2220, 2230, 2240, 2260, 2270, 2280 |
2850 |
Амортизація |
Витрати, облік яких установа веде на субрахунках 8014, 8114 |
2860 |
Інші витрати |
Витрати, облік яких установа веде на субрахунках: 1) 8211 за КЕКВ 2110, 2120, 2210, 2240; 2) 8212 за КЕКВ 2240; 3) 8311 за КЕКВ 2410, 2420; 4) 8115; 5) 8411 за КЕКВ 2250, 2280 |
2890 |
Усього |
Ряд. 2820 + 2830 + 2840 + 2850 + 2860 |
Ряд. 2890 = ряд. 2290 розд. I ф. № 2-дс. Ряд. 2850 гр. 3 = ряд. 180 гр. 12 + ряд. 260 гр. 12 + ряд. 1140 гр. 8 ф. № 5-дс. |
* Застосовують заклади фахової вищої та передвищої освіти, наукові установи.
Заповнюємо ф. № 3-дс
У Звіті про рух грошових коштів (ф. № 3-дс) відображаємо рух грошових коштів протягом звітного періоду у результаті операційної, інвестиційної та фінансової діяльності установи. При цьому дані про суми надходжень та видатків наводимо розгорнуто для кожного виду діяльності.
Для заповнення цього Звіту використовуємо інформацію з регістрів аналітичного обліку щодо надходження та витрачання грошових коштів, які ведуть за відповідними субрахунками обліку. Зокрема, це можуть бути Відомості аналітичного обліку за рахунками наявності та руху грошових коштів (рахунки 22, 23), доходів (рахунки 70 — 75) і витрат (рахунки 80 — 85), а також відповідні картки аналітичного обліку.
Зауважте: всі суми надходження та використання грошових коштів у результаті операційної, інвестиційної та фінансової діяльності слід відображати у ф. № 3-дс з урахуванням ПДВ.
Розглянемо детальніше порядок заповнення ф. № 3-дс.
Порядок заповнення ф. № 3-дс
Назва рядка |
Код рядка |
Яку інформацію зазначаємо |
I. Рух коштів у результаті операційної діяльності |
||
Надходження від обмінних операцій: |
||
бюджетні асигнування |
3000 |
Надходження коштів, отриманих за рахунок бюджетних асигнувань на виконання установою своїх повноважень, визначених законодавством (субрахунок 7011). Із цього показника обов’язково виключаємо асигнування капітального характеру, які обліковуємо у складі коштів цільового фінансування (субрахунок 5411) |
надходження від надання послуг (виконання робіт) |
3005 |
Кошти, отримані від надання робіт та послуг, а також реалізації виготовленої продукції (субрахунок 7111). Із цього показника обов’язково виключаємо асигнування капітального характеру, які обліковуємо у складі цільового фінансування (субрахунок 5411). Також у цьому рядку зазначаємо інформацію про находження, відображені за субрахунком 7112 |
надходження від продажу активів |
3010 |
Надходження від реалізації в установленому порядку майна (крім продажу необоротних активів), а також інші доходи, відображені на субрахунку 7211. Увага! До цього рядка не включаємо надходження від продажу ОЗ, незавершених капінвестицій, інші надходження. Їх зазначаємо у ряд. 3200 — 3225 |
інші надходження від обмінних операцій |
3015 |
Надходження від обмінних операцій (не включені до перелічених вище рядків), які за своєю сутністю не можуть належати до інвестиційної та фінансової діяльності (субрахунок 7411) |
Надходження від необмінних операцій: |
||
податкові надходження |
3020 |
Ці рядки розпорядники бюджетних коштів не заповнюють, тому ставимо прочерк |
неподаткові надходження |
3025 |
|
трансферти, з них: |
3030 |
Трансферти, отримані розпорядником (субрахунок 7512) |
кошти трансфертів, отримані від органів державного управління |
3031 |
|
надходження до державних цільових фондів |
3040 |
Цей рядок розпорядники бюджетних коштів не заповнюють, тому ставимо прочерк |
інші надходження від необмінних операцій |
3045 |
Надходження від необмінних операцій, які установа обліковує на субрахунку 7511 |
Надходження грошових коштів за внутрішніми операціями |
3050 |
Надходження готівкових коштів та грошових документів до каси установи (у т. ч. поштові марки), зарахування коштів у дорозі на відповідні рахунки |
Інші надходження |
3090 |
Кошти, отримані в тимчасове розпорядження, які підлягають подальшому розподілу, виплаті працівникам, перерахуванню за призначенням, кошти, отримані на рахунок у системі електронного адміністрування ПДВ |
Усього надходжень від операційної діяльності |
3095 |
Ряд. 3000 + 3005 + 3010 + 3015 + 3030 + 3045 + 3050 + 3090 |
Витрати за обмінними операціями: |
||
витрати на виконання бюджетних програм |
3100 |
Використання коштів, пов’язане з виконанням бюджетною установою своїх повноважень відповідно до законодавства |
витрати на виготовлення продукції (надання послуг, виконання робіт) |
3110 |
Використання коштів, пов’язане з організацією та наданням послуг, виготовленням продукції, виконанням робіт |
витрати з продажу активів |
3115 |
Використання коштів на оплату послуг, пов’язаних із реалізацією активів |
інші витрати за обмінними операціями |
3120 |
Витрати, що не потрапили до ряд. 3100 — 3115 |
Витрати за необмінними операціями: |
||
трансферти, з них: |
3125 |
Суми, перераховані як трансферт |
кошти трансфертів органам державного управління інших рівнів |
3126 |
|
інші витрати за необмінними операціями |
3130 |
Не включені в перелічені вище рядки суми використаних коштів на напрями операційної діяльності за необмінними операціями. Зокрема, суми, виплачені як соцзабезпечення, сплачені суми податкових, неподаткових та інших платежів на безповоротній основі, передбачених законодавством, обороти касових надходжень за безоплатно отриманими активами, роботами (послугами) в натуральній формі |
Витрати грошових коштів за внутрішніми операціями |
3135 |
Використання готівкових коштів, грошових документів з каси бюджетної установи (у т. ч. поштові марки) та зарахування коштів у дорозі на відповідні рахунки |
Інші витрати |
3180 |
Використання коштів, отриманих у тимчасове розпорядження, на подальший їх розподіл, виплати працівникам, перерахування за призначенням, у системі електронного адміністрування ПДВ |
Усього витрат від операційної діяльності |
3190 |
Ряд. 3100 + 3110 + 3115 + 3120 + 3125 + 3130 + 3135 + 3180 |
Чистий рух коштів від операційної діяльності |
3195 |
Ряд. 3095 - ряд. 3190 |
II. Рух коштів у результаті інвестиційної діяльності |
||
Надходження від продажу: |
||
фінансових інвестицій |
3200 |
Надходження від продажу акцій або боргових зобов’язань інших підприємств, а також часток у капіталі інших підприємств |
основних засобів |
3205 |
Надходження коштів від продажу ОЗ, за винятком надходжень від продажу майна, які вважаються доходами відповідного бюджету |
інвестиційної нерухомості |
3210 |
Надходження коштів від продажу інвестиційної нерухомості |
нематеріальних активів |
3215 |
Надходження коштів від продажу нематеріальних активів |
незавершених капітальних інвестицій |
3220 |
Надходження коштів від продажу незавершених капітальних інвестицій |
довгострокових біологічних активів |
3225 |
Надходження коштів від продажу довгострокових біологічних активів |
Надходження цільового фінансування |
3230 |
Надходження коштів, які спрямовують на придбання (створення) необоротних активів |
Інші надходження |
3235 |
Інші надходження від інвестиційної діяльності, не включені до попередніх рядків |
Усього надходжень від інвестиційної діяльності |
3240 |
Ряд. 3200 + 3205 + 3210 + 3215 + 3220 + 3225 + 3230 + 3235 |
Витрати на придбання: |
||
фінансових інвестицій |
3245 |
Витрати на придбання відповідних необоротних активів, фінансових інвестицій та капітальних активів |
основних засобів |
3250 |
|
інвестиційної нерухомості |
3255 |
|
нематеріальних активів |
3260 |
|
незавершених капітальних інвестицій |
3265 |
|
довгострокових біологічних активів |
3270 |
|
Інші витрати |
3285 |
Інше використання коштів на інвестиційну діяльність, яке не знайшло свого відображення в попередніх рядках розділу |
Усього витрат від інвестиційної діяльності |
3290 |
Ряд. 3245 + 3250 + 3255 + 3260 + 3265 + 3270 + 3285 |
Чистий рух коштів від інвестиційної діяльності |
3295 |
Ряд. 3240 - ряд. 3290 |
III. Рух коштів у результаті фінансової діяльності |
||
Надходження від: |
||
повернення кредитів |
3300 |
Надходження коштів у результаті повернення раніше наданих установою кредитів |
отримання позик |
3305 |
Надходження коштів у результаті утворення боргових зобов’язань: отримання позик, видача векселів, облігацій, а також інших видів короткострокових і довгострокових зобов’язань, не пов’язаних з операційною та інвестиційною діяльністю |
отримання відсотків (роялті) |
3310 |
Надходження коштів у результаті отримання відсотків, роялті, дивідендів, операцій з кредитування і надання гарантій та коштів, які отримують розпорядники бюджетних коштів від розміщення на депозитах тимчасово вільних бюджетних коштів, одержаних за надання платних послуг |
Інші надходження |
3340 |
Інші надходження грошових коштів від фінансової діяльності за обмінними операціями |
Усього надходжень від фінансової діяльності |
3345 |
Ряд. 3300 + 3305 + 3310 + 3340 |
Витрати на: |
||
надання кредитів |
3350 |
Кошти, витрачені на надання кредитів |
погашення позик |
3355 |
Кошти, витрачені для погашення отриманих позик |
сплату відсотків |
3360 |
Кошти, використані на сплату відсотків за користування кредитами та іншими запозиченнями |
Інші витрати |
3380 |
Витрати, які не знайшли свого відображення в попередніх рядках розділу |
Коригування |
3385 |
Цей рядок розпорядники бюджетних коштів не заповнюють, тому ставимо прочерк |
Усього витрат від фінансової діяльності |
3390 |
Ряд. 3350 + 3355 + 3360 + 3380 + 3385 |
Чистий рух коштів від фінансової діяльності |
3395 |
Ряд. 3345 - ряд. 3390 |
Чистий рух коштів за звітний період |
3400 |
Ряд. 3195 + 3295 + 3395 |
Залишок коштів на початок року |
3405 |
Рядок заповнюємо на підставі даних ф. № 1-дс = ряд. 1160 + 1165 + 1170 + 1175 гр. 3 |
Залишок коштів отриманий |
3410 |
— |
Залишок коштів перерахований |
3415 |
— |
Вплив зміни валютних курсів на залишок коштів |
3420 |
Сума збільшення або зменшення (наводимо у дужках чи зі знаком «-») залишку грошових коштів у результаті перерахунку іноземної валюти при зміні валютних курсів протягом звітного періоду |
Залишок коштів на кінець року |
3425 |
Рядок заповнюємо на підставі даних ф. № 1-дс = ряд. 1160 + 1165 + 1170 + 1175 гр. 4 |
Ряд. 3400 + 3405 + 3410 - 3415 + або - 3420 |
Увага! Після таблиці в окремих рядках наводимо інформацію про операції в натуральній формі:
— у рядку «Надходження в натуральній формі» — вартість безоплатно отриманих від юридичних та фізичних осіб товарів, робіт та послуг;
— у рядку «Витрати в натуральній формі» — витрати, пов’язані з отриманням товарів, робіт, послуг у натуральній формі.
Залишилися запитання щодо відображення благодійної допомоги в річній фінзвітності? Шукайте детальні пояснення в матеріалах:
— «Благодійна допомога у натуральній формі: як показати у річній фінзвітності?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 1);
— «Благодійка в інвалюті: коли та як обчислити курсові різниці?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 9).
Заповнюємо ф. № 4-дс
У Звіті про власний капітал (ф. № 4-дс) розкриваємо інформацію, відображену у розд. I пасиву Балансу (ф. № 1-дс).
Зокрема, це інформація про:
— суму внесеного капіталу (на початок і кінець звітного року);
— зміни капіталу в дооцінках у результаті переоцінки ОЗ;
— зміни внесеного капіталу, пов’язані з надходженням або вилученням активів;
— зміни капіталу розпорядника бюджетних коштів у капіталі підприємств державного або комунального секторів економіки (зокрема, поповнення статутного капіталу комунальних підприємств);
— збільшення або зменшення залишку власного капіталу на початок року в результаті зміни облікової політики, виправлення помилок та інших змін;
— профіцит/дефіцит, що склався у звітному періоді в результаті діяльності бюджетної установи.
Для заповнення ф. № 4-дс використовуємо такі джерела інформації, як: залишки за рахунками 51, 52, 53, 54 та 55 з книги «Журнал-Головна», дані регістрів аналітичного обліку, ф. № 1-дс, ф. № 2-дс.
Розглянемо порядок заповнення ф. № 4-дс.
Порядок заповнення ф. № 4-дс
Стаття |
Код рядка |
Внесений капітал |
Капітал у дооцінках |
Фінансовий результат |
Капітал у підприємства |
Резерви |
Цільове фінансування |
Залишок на початок року |
4000 |
Сума власного капіталу на початок року. Зазначені суми повинні відповідати показникам ряд. 1400 — 1450 гр. 3 ф. № 1-дс. Також зазначені суми повинні дорівнювати сумам, зазначеним у ф. № 4-дс, ряд. 4310 за попередній 2022 рік |
|||||
Сальдо на 01.01.2023 за Кт 5111 |
Сальдо на 01.01.20233 за Кт 5311, 5312 |
Сальдо на 01.01.2023 за Кт 5512 |
Сальдо на 01.01.2023 за Кт 5211, 5212, 5213 |
— |
Сальдо на 01.01.2023 за Кт 5411 |
||
Коригування: |
Суми коригувань, передбачені НП(С)БО 125*, розд. X НП(С)БО 101, та інші зміни суми накопичених фінансових результатів виконання кошторису |
||||||
Зміна облікової політики |
4010 |
||||||
Виправлення помилок |
4020 |
||||||
Інші зміни |
4030 |
||||||
Скоригований залишок на початок року |
4090 |
Ряд. 4000 + 4010 + 4020 + 4030. Обчислення проводимо за кожною графою окремо. За відсутності помилок зміни облікової політики, інших коригувань показники цього рядка дорівнюватимуть показникам, зазначеним у гр. 1 — 8 ряд. 4000 цієї форми та ряд. 1495 гр. 3 ф. № 1-дс |
|||||
Переоцінка активів: |
Суми дооцінок (уцінок) ОЗ, незавершених капітальних інвестицій, нематеріальних активів і довгострокових біологічних активів, проведених протягом звітного 2023 року |
||||||
Дооцінка (уцінка) основних засобів |
4100 |
— |
Інформація про дооцінку, наведена за Кт 5311 (5312) |
— |
— |
— |
— |
Дооцінка (уцінка) незавершених капітальних інвестицій |
4110 |
— |
Інформація про уцінку, наведена за Дт 5311 (5312) зі знаком «-» або у дужках |
— |
— |
— |
— |
Дооцінка (уцінка) нематеріальних активів |
4120 |
— |
— |
— |
— |
— |
|
Дооцінка (уцінка) довгострокових біологічних активів |
4130 |
— |
— |
— |
— |
— |
|
Профіцит / дефіцит за звітний період |
4200 |
— |
— |
Сальдо за Дт або Кт 5511 |
— |
— |
— |
Наводимо різницю між доходами та витратами звітного 2023 року. Цей показник повинен відповідати сумі, зазначеній у ряд. 2390 гр. 3 ф. № 2-дс |
|||||||
Збільшення капіталу в підприємства |
4210 |
— |
— |
— |
Оборот за Кт 5211 (5212, 5213) |
— |
— |
Зменшення капіталу в підприємства |
4220 |
— |
— |
— |
Оборот за Дт 5211 (5212, 5213) |
— |
— |
Інші зміни в капіталі |
4290 |
Зазначаємо інформацію про інші зміни у складі власного капіталу, не відображені в ряд. 4010-4030 |
|||||
Разом змін в капіталі |
4300 |
Ряд. 4100 + 4110 + 4120 + 4130 + 4200 + 4210 + 4220 + 4290 |
|||||
Залишок на кінець звітного періоду |
4310 |
Ряд. 4090 + 4300. Увага! Показники ряд. 4310 гр. 3 — 8 ф. № 4-дс повинні відповідати показникам ряд. 1400 — 1450 гр. 4 ф. № 1-дс |
Заповнюємо ф. № 5-дс
Остання форма річної фінансової звітності — Примітки до річної фінансової звітності (ф. № 5-дс). Типову форму Приміток до річної фінансової звітності затверджено наказом Мінфіну «Про затвердження типової форми № 5-дс «Примітки до річної фінансової звітності» від 29.11.2017 № 977.
У цій формі наводимо показники і пояснення для деталізації та обґрунтування статей фінансової звітності, а також іншу інформацію, розкриття якої передбачено НП(С)БО.
Крім того, у ф. № 5-дс слід зазначати відомості про активи, до яких неможливо забезпечити безпечний та безперешкодний доступ, а також зобов’язання і власний капітал, які не можуть бути документально підтверджені у зв’язку з відсутністю доступу до відповідних первинних документів та регістрів бухобліку.
Насамперед такі вимоги передбачено п. 12 Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2000 № 419. Також про це нагадував Мінфін у своєму листі від 10.10.2022 № 41010-06-62/23254.
При цьому Мінфін чітко зазначив: інформацію про відсутність доступу до активів та первинних документів слід наводити саме у ф. № 5-дс.
Та оскільки в цій формі не передбачено окремого рядка для відображення такої інформації, установи можуть це зробити в додатковому рядку (рядках). Також не зайвим буде навести пояснення щодо такого майна в Пояснювальній записці до річної звітності.
УВАГА!
На відміну від інших форм фінзвітності, у ф. № 5-дс дозволено додатково вводити нові рядки
Заповнюємо рядки цієї форми переважно на підставі даних про залишки та обороти за Дт і Кт відповідних субрахунків. Але деякі показники можна знайти тільки в регістрах аналітичного обліку. А щоб бути упевненими у правильності заповнення рядків ф. № 5-дс та їх ув’язці з іншими формами річної фінзвітності, слід скористатися Методрекомендаціями № 1170 та Методроз’ясненнями*.
Розглянемо порядок заповнення кожного розділу Приміток до річної фінзвітності.
Розділ І. Основні засоби
У цьому розділі наводимо розгорнуту інформацію про ОЗ, а саме про: залишки на початок та кінець року, проведену переоцінку (дооцінку, уцінку), вибуття та надходження протягом року, зменшення/відновлення корисності, нараховану амортизацію за звітний рік, інші зміни за рік та діапазон корисного використання.
Усю інформацію розкриваємо за групами ОЗ та інших необоротних матеріальних активів (далі — ІНМА). Для цього використовуємо дані бухобліку за рахунками 10 та 11.
Порядок заповнення розд. І. Основні засоби
Найменування графи |
№ графи |
Порядок заповнення |
Залишок на початок року |
||
первісна (переоцінена) вартість |
3 |
Ряд. 010 — сальдо на 01.01.2023 за Дт 1010; ряд. 020 — сальдо на 01.01.2023 за Дт 1011; ряд. 030 — сальдо на 01.01.2023 за Дт 1012; ряд. 040 — сальдо на 01.01.2023 за Дт 1013; ряд. 050 — сальдо на 01.01.2023 за Дт 1014; ряд. 060 — сальдо на 01.01.2023 за Дт 1015; ряд. 070 — сальдо на 01.01.2023 за Дт 1016; ряд. 080 — сальдо на 01.01.2023 за Дт 1017; ряд. 090 — сальдо на 01.01.2023 за Дт 1018; ряд. 100 — сальдо на 01.01.2023 за Дт 1111; ряд. 110 — сальдо на 01.01.2023 за Дт 1112; ряд. 120 — сальдо на 01.01.2023 за Дт 1113; ряд. 130 — сальдо на 01.01.2023 за Дт 1114; ряд. 140 — сальдо на 01.01.2023 за Дт 1115; ряд. 150 — сальдо на 01.01.2023 за Дт 1116; ряд. 160 — сальдо на 01.01.2023 за Дт 1117; ряд. 170 — сальдо на 01.01.2023 за Дт 1118. Ряд. 180 = ряд. 010 + 020 + 030 + 040 + 050 + 060 + 070 + 080 + 090 + 100 + 110 + 120 + 130 + 140 + 150 + 160 + 170. Увага! Ряд. 180 = ряд. 1001 + 1011 гр. 3 ф. № 1-дс |
знос |
4 |
Ряд. 020, 100 і 160 гр. 4 не заповнюємо, оскільки вартість земельних ділянок, музейних фондів і природних ресурсів амортизації не підлягає. У решті рядків наводимо сальдо на 01.01.2023 за Кт рахунків 10 та 11. Ряд. 180 = ряд. 010 + 020 + 030 + 040 + 050 + 060 + 070 + 080 + 090 + 100 + 110 + 120 + 130 + 140 + 150 + 160 + 170. Увага! Ряд. 180 = ряд. 1002 + 1012 гр. 3 ф. № 1-дс |
Переоцінка (дооцінка +, уцінка -) |
||
первісна (переоцінена) вартість |
5 |
Донарахована первісна (переоцінена) вартість за видами ОЗ (ряд. 010 — 090) та необоротними активами спеціального призначення (ряд. 150) |
знос |
6 |
Сума переоцінки (коригування) зносу за видами ОЗ (ряд. 010 — 090) та необоротними активами спеціального призначення (ряд. 150) |
Вибуття за звітний рік |
||
первісна (переоцінена) вартість |
7 |
Підсумкові дані про первісну (переоцінену) вартість та суми зносу ОЗ та ІНМА, які вибули протягом 2023 року, з таких причин, як: — списання; — продаж; — безоплатна передача; — нестача, крадіжки; — невідповідність критеріям визнання активом. Увага! Вартість таких активів додатково зазначаємо у ряд. 181 — 185 ф. № 5-дс |
накопичена амортизація |
8 |
|
Надійшло за рік |
||
первісна (переоцінена) вартість |
9 |
Підсумкові дані про первісну (переоцінену) вартість і суми зносу ОЗ та ІНМА, які надійшли протягом 2023 року до установи у зв’язку з придбанням, виготовленням, безоплатним отриманням (благодійна допомога та операції з внутрішнього переміщення в межах органу управління), реконструкцією, добудовою, модернізацією. Увага! Вартість таких активів додатково зазначаємо у ряд. 186 — 189 ф. № 5-дс |
знос |
10 |
|
Зменшення/відновлення корисності |
11 |
Відображаємо витрати від зменшення корисності об’єктів ОЗ та відновлення їх корисності після усунення причин попереднього зменшення корисності |
Нарахована амортизація за звітний рік |
12 |
У ряд. 020, 100 і 160 гр. 4 ставимо прочерк, оскільки вартість земельних ділянок, музейних фондів і природних ресурсів амортизації не підлягає. Решта рядків — суму нарахованої амортизації за 2023 рік. Заповнюємо на підставі даних оборотів за Дт субрахунків 8014, 8114 з Кт субрахунків 1411, 1412. Ряд. 180 = ряд. 010 + 020 + 030 + 040 + 050 + 060 + 070 + 080 + 090 + 100 + 110 + 120 + 130 + 140 + 150 + 160 + 170 |
Інші зміни за рік |
||
первісна (переоцінена) вартість |
13 |
Інші зміни первісної (переоціненої) вартості ОЗ та зносу. Наприклад, це може бути збільшення первісної вартості ОЗ на суму ліквідаційної вартості |
знос |
14 |
|
Залишок на кінець року |
||
первісна (переоцінена) вартість |
15 |
Визначаємо за всіма групами ОЗ та ІНМА таким чином: гр. 3 + (або -) гр. 5 - гр. 7 + гр. 9 + (або -) гр. 13. Увага! Отриманий результат має бути тотожним сумі ряд. 1001 та 1011 гр. 4 ф. № 1-дс. Вартість таких активів додатково зазначаємо у ряд. 190 — 195 ф. № 5-дс |
знос |
16 |
Визначаємо за всіма групами ОЗ та ІНМА таким чином: гр. 4 + (або -) гр. 6 - гр. 8 + гр. 10 + (або -) гр. 11 + гр. 12 + (або -) гр. 14. Увага! Отриманий результат має бути тотожним сумі ряд. 1002 та 1012 гр. 4 ф. № 1-дс |
Діапазон корисного використання |
||
від |
17 |
Наводимо строки корисного використання активів. У цьому питанні керуємось Типовими строками корисного використання ОЗ, наведеними у додатку 1 до Методрекомендацій № 11* |
до |
18 |
Розділ ІІ. Нематеріальні активи
Цей розділ схожий на попередній. Але тут наводимо інформацію, накопичену за субрахунками рахунка 12 та субрахунку 1413.
Так, у табличній формі розшифровуємо інформацію про первісну вартість і амортизацію нематеріальних активів на початок року, зміну їх вартості протягом року, а також розраховуємо їх вартість і знос на кінець року.
Тобто в цьому розділі розкриваємо інформацію, наведену в ряд. 1021 — 1022 ф. № 1-дс.
Розділ III. Капітальні інвестиції
Розкриваємо інформацію про суми капітальних інвестицій. Тобто відображаємо витрати на придбання або створення матеріальних і нематеріальних необоротних активів, довгострокових біологічних активів, здійснених протягом 2023 року. Також зазначаємо залишки таких інвестицій на початок та кінець року.
Рядки заповнюємо на підставі даних рахунка 13 «Капітальні інвестиції» та розшифровуємо показник ряд. 1030 ф. № 1-дс. Детальніше про заповнення розд. ІІІ — у таблиці нижче.
Порядок заповнення розд. ІІІ. Капітальні інвестиції
Найменування показника |
Код рядка |
На початок року |
За рік |
На кінець року |
Капітальні інвестиції в основні засоби |
300 |
Сальдо на 01.01.2023 за Дт 1311 |
Оборот за Дт 1311 |
Сальдо на 31.12.2023 за Дт 1311 |
Капітальні інвестиції в інші необоротні матеріальні активи |
310 |
Сальдо на 01.01.2023 за Дт 1312 |
Оборот за Дт 1312 |
Сальдо на 31.12.2023 за Дт 1312 |
Капітальні інвестиції в нематеріальні активи |
320 |
Сальдо на 01.01.2023 за Дт 1313 |
Оборот за Дт 1313 |
Сальдо на 31.12.2023 за Дт 1313 |
Капітальні інвестиції в довгострокові біологічні активи |
330 |
Сальдо на 01.01.2023 за Дт 1314 |
Оборот за Дт 1314 |
Сальдо на 31.12.2023 за Дт 1314 |
Капітальні інвестиції в необоротні активи спецпризначення |
340 |
— |
— |
— |
Усього |
350 |
Ряд. 300 + 310 + 320 + 330 + 340 = ряд. 1030 гр. 3 ф. № 1-дс |
Ряд. 300 + 310 + 320 + 330 + 340 |
Ряд. 300 + 310 + 320 + 330 + 340 = ряд. 1030 гр. 4 ф. № 1-дс |
Розділ ІV. Виробничі запаси
У цьому розділі деталізуємо інформацію про балансову вартість запасів на кінець року, їх надходження та вибуття за рік. Також тут зазначаємо дані про зміну вартості запасів у результаті збільшення/зменшення до чистої вартості реалізації.
Отже, у цьому розділі наводимо суми залишків та оборотів за кожним субрахунком обліку запасів (рахунки 15, 16 та 18).
Інформацію формуємо на підставі аналітичних відомостей до кожного субрахунку та даних книги «Журнал-Головна».
Порядок заповнення розд. ІV. Виробничі запаси
Найменування показника |
Код рядка |
Надходження за рік |
Вибуття |
Балансова вартість на кінець року |
Зміна вартості на дату балансу |
||
усього |
з них витрачено на потреби установи |
збільшення до чистої вартості реалізації |
зменшення до чистої вартості реалізації |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Продукти харчування |
360 |
Оборот за Дт 1511 |
Оборот за Кт 1511 |
Обороти за Кт 15, 16, 18 щодо запасів, використаних на потреби установи (окрім запасів, призначених для розподілу, передачі та продажу) |
Сальдо на 31.12.2023 за Дт 1511 |
Дані про збільшення вартості до рівня чистої вартості реалізації |
Дані про зменшення вартості запасів |
Медикаменти та перев’язувальні матеріали |
370 |
Оборот за Дт 1512 |
Оборот за Кт 1512 |
Сальдо на 31.12.2023 за Дт 1512 |
|||
Будівельні матеріали |
380 |
Оборот за Дт 1513 |
Оборот за Кт 1513 |
Сальдо на 31.12.2023 за Дт 1513 |
|||
Пально-мастильні матеріали |
390 |
Оборот за Дт 1514 |
Оборот за Кт 1514 |
Сальдо на 31.12.2023 за Дт 1514 |
|||
Запасні частини |
400 |
Оборот за Дт 1515 |
Оборот за Кт 1515 |
Сальдо на 31.12.2023 за Дт 1515 |
|||
Тара |
410 |
Оборот за Дт 1516 |
Оборот за Кт 1516 |
Сальдо на 31.12.2023 за Дт 1516 |
|||
Сировина і матеріали |
420 |
Оборот за Дт 1517 |
Оборот за Кт 1517 |
Сальдо на 31.12.2023 за Дт 1517 |
|||
Інші виробничі запаси |
430 |
Оборот за Дт 1518 |
Оборот за Кт 1518 |
Сальдо на 31.12.2023 за Дт 1515 |
|||
Готова продукція |
440 |
Оборот за Дт 1811 |
Оборот за Кт 1811 |
Сальдо на 31.12.2023 за Дт 1811 |
|||
Малоцінні та швидкозношувані предмети |
450 |
Оборот за Дт 1812 |
Оборот за Кт 1812 |
Сальдо на 31.12.2023 за Дт 1812 |
|||
Державні матеріальні резерви та запаси |
460 |
Оборот за Дт 1814 |
Оборот за Кт 1814 |
Сальдо на 31.12.2023 за Дт 1814 |
|||
Активи для розподілу, передачі, продажу |
470 |
Оборот за Дт 1815 |
Оборот за Кт 1815 |
Сальдо на 31.12.2023 за Дт 1815 |
|||
Інші нефінансові активи |
480 |
Оборот за Дт 1816 |
Оборот за Кт 1816 |
Сальдо на 31.12.2023 за Дт 1816 |
|||
Незавершене виробництво запасів |
490 |
Оборот за Дт 16 |
Оборот за Кт 16 |
Сальдо на 31.12.2023 за Дт 16 |
|||
Усього |
500 |
Ряд. 900 гр. 3 — 8 = ряд. 360 + 370 + 380 + 390 + 400 + 410 + 420 + 430 + 440 + 450 + 460 + 470 + 480 + 490 гр. 3 — 8. Увага! Ряд. 900 гр. 6 = ряд. 1050 + ряд. 1060 гр. 4 ф. № 1-дс |
Зверніть увагу: після таблиці в окремих рядках необхідно розшифрувати та навести інформацію про вартість запасів, які вибули внаслідок:
— безоплатної передачі (внутрівідомча передача) — ряд. 501;
— безоплатної передачі (крім внутрівідомчої передачі) — ряд. 502;
— вартість запасів, визнаних витратами протягом періоду, — ряд. 503.
А також слід розшифрувати (за наявності підстав) балансову вартість запасів:
— оформлених у заставу — ряд. 504;
— переданих на комісію — ряд. 505;
— переданих у переробку — ряд. 506;
— відображених за чистою вартістю реалізації — ряд. 507;
— відображених за відновлювальною вартістю — ряд. 508.
Розділ V. Фінансові інвестиції
У цьому розділі розкриваємо інформацію про зміну вартості поточних та довгострокових фінансових інвестицій за звітний період з відображенням їх балансової вартості на кінець року.
Рядки цього розділу заповнюємо на підставі даних рахунків 25 «Довгострокові фінансові інвестиції та інші фінансові активи» та 26 «Поточні фінансові інвестиції та інші фінансові активи». При цьому розшифровуємо показники ряд. 1110 та 1155, 1180 ф. № 1-дс.
Майте на увазі: у рядках під таблицею потрібно уточнити, за якою саме вартістю (собівартістю чи амортизованою собівартістю) відображено довгострокові та поточні фінансові інвестиції в ряд. 1110 та 1155 ф. № 1-дс.
Також не забудьте навести перелік підприємств державного, комунального секторів економіки, які належать до сфери управління суб’єкта державного сектору (за кожним підприємством із зазначенням розміру частки в капіталі таких підприємств).
Розділ VI. Зобов’язання
У цьому розділі зазначаємо інформацію про суми зобов’язань на початок та кінець року за довгостроковими (рахунок 60) і поточними (рахунки 61 — 66) зобов’язаннями, а також про доходи майбутніх періодів (рахунок 69). В окремих графах розкриваємо суми зобов’язань у розрізі цих груп за строками погашення.
Загалом тут усе без змін, заповнюємо цей розділ, як і зазвичай.
Розділ VII. Дебіторська заборгованість
У цьому розділі наводимо інформацію за групами дебіторської заборгованості на кінець року за строками її погашення (до 12 місяців, від 12 до 18 місяців та від 28 до 36 місяців).
Зверніть увагу: після таблиці розд. VII ф. № 5-дс необхідно окремо навести інформацію про прострочену дебіторську заборгованість та заходи, вжиті для її погашення.
Розділ VIII. Грошові кошти та їх еквіваленти розпорядників бюджетних коштів і державних цільових фондів
У цьому розділі деталізуємо інформацію про залишки грошових коштів розпорядника в національній та іноземній валюті у касі, на рахунках (у Казначействі та установах банків), у дорозі.
Рядки заповнюємо на підставі даних рахунків 22, 23 та розшифровуємо показники ряд. 1161 — 1164 ф. № 1-дс.
Розділ IX. Доходи та витрати
У цьому розділі наводимо деталізовану інформацію про доходи та витрати за обмінними й необмінними операціями, відображеними у ф. № 2-дс. Для цього використовуємо дані про обороти за субрахунками доходів та витрат, списаними на фінансовий результат звітного періоду, та книгу «Журнал-Головна».
Для зручності заповнення цього розділу ф. № 5-дс рекомендуємо вести для кожного виду доходів окремий аналітичний рахунок.
Порядок заповнення розд. IX. Доходи та витрати
Найменування показника |
Код рядка |
Джерело для заповнення |
Доходи від обмінних і необмінних операцій, визнані протягом звітного періоду, — усього |
760 |
Ряд. 770 + 780 + 790 + 800 + 810 + 820 + 830 + 840 + 850 + 880 + 890 + 910 |
у тому числі: |
||
від обмінних операцій: |
||
бюджетні асигнування |
770 |
Оборот за Кт 7011 |
надання послуг |
780 |
Оборот за Кт 7111 |
продаж |
790 |
Оборот за Кт 7211 |
операції з капіталом |
800 |
Оборот за Кт 7211 |
продаж нерухомого майна |
810 |
— |
відсотки |
820 |
Оборот за Кт 7311 |
роялті |
830 |
Оборот за Кт 7311 |
дивіденди |
840 |
Оборот за Кт 7311 |
інші доходи від обмінних операцій |
850 |
Оборот за Кт 7411 |
у тому числі: |
||
курсова різниця |
851 |
Оборот за Кт 7411 |
дооцінка активів у межах суми попередньої уцінки |
852 |
Оборот за Кт 7411 |
відновлення корисності активів |
853 |
Оборот за Кт 7411 |
від необмінних операцій: |
||
податкові надходження |
860 |
— |
неподаткові надходження |
870 |
— |
трансферти |
880 |
Оборот за Кт 7512 |
гранти та дарунки |
890 |
Оборот за Кт 7511 |
надходження до державних цільових фондів |
900 |
— |
списаних зобов’язань, що не підлягають погашенню |
910 |
Оборот за Кт 7511 |
інші витрати — усього |
920 |
Ряд. 930 + 940 |
у тому числі: |
||
інші витрати за обмінними операціями |
930 |
Ряд. 931 + 932 + 933 + 934 |
з них: курсова різниця |
931 |
Оборот за Дт 8411 |
витрати, пов’язані з реалізацією активів |
932 |
Оборот за Дт 8212 |
уцінка активів |
933 |
Оборот за Дт 8411 |
втрати від зменшення корисності активів |
934 |
Оборот за Дт 8411 |
інші витрати за необмінними операціями |
940 |
Ряд. 941 + 942 |
з них: витрати, пов’язані з передачею активів, що суб’єкти державного сектору передають суб’єктам господарювання, фізичним особам та іншим суб’єктам державного сектору для виконання цільових заходів |
941 |
Оборот за Дт 8511 |
неповернення депозитів |
942 |
Оборот за Дт 8511 |
Зверніть увагу: після таблиці в окремих рядках додатково наводимо інформацію про:
— суму отриманих активів, робіт (послуг) у натуральній формі — ряд. 950;
— суму витрат, визнаних у зв’язку з недоотриманням раніше визнаних доходів, — ряд. 960.
Розділ Х. Нестачі та втрати грошових коштів і матеріальних цінностей
Зазначаємо інформацію про наявність та списання нестач і втрат грошових коштів та матеріальних цінностей.
Розділ ХІІ. Біологічні активи
Розшифровуємо інформацію про біологічні активи, наведену в ряд. 1041 — 1042 та 1090 ф. № 1-дс. Наводимо інформацію про наявність та рух поточних та довгострокових активів, які обліковують на субрахунках рахунка 17 «Біологічні активи».
Розділ ХІІІ. Розшифровка позабалансових рахунків
Розкриваємо відомості про сальдо за субрахунками позабалансового обліку на початок і кінець року, надходження та вибуття таких об’єктів.
ВИСНОВКИ
- Для відображення показників доходів і витрат у ф. № 1-дс не передбачено рядків. Такі суми списуємо у звітному періоді на фінансовий результат. Відповідні показники відображаємо у ф. № 2-дс.
- Інформацію про позабалансові рахунки у ф. № 1-дс не відображаємо. Розшифрування відомостей про такі рахунки наводимо у розд. ХІІІ ф. № 5-дс.
- Сума, відображена у ряд. 1420 «Фінансовий результат» ф. № 1-дс, не може дорівнювати фінансовому результату на звітну дату, наведеному в ряд. 2390 «Профіцит/дефіцит за звітний період» ф. № 2-дс.
- За кодом ряд. 2390 ф. № 2-дс відображаємо сальдо субрахунку 5511.
- Усі надходження та використання грошових коштів у результаті операційної, інвестиційної та фінансової діяльності відображаємо у ф. № 3-дс з урахуванням ПДВ.
- Інформацію про активи, до яких неможливо забезпечити безпечний та безперешкодний доступ, а також зобов’язання і власний капітал, які не можуть бути документально підтверджені у зв’язку з відсутністю доступу до відповідних первинних документів та регістрів бухобліку, у річній фінзвітності відображаємо за даними бухобліку.
- Інформацію про майно, до якого доступ обмежено, відображаємо в додаткових рядках відповідних розділів ф. № 5-дс.
Джерело:https://buhgalter.com.ua/articles/zvitnist/richna-finzvitnist-shpargalka-zi-skladannya/