ПФУ буде виплачувати низку соцвипат
В умовах воєнного стану та наслідків ворожих дій рф питання підтримки сімей, зручність і надання їм сервісів, фокусування працівників соціального сектору на їх проблемах має визначальне і стратегічне значення для подальшого розвитку країни.
На сьогодні органи соціального захисту населення зайняті адміністративною роботою, а саме нарахуванням і виплатою соціальних допомог. Водночас, ураховуючи активні бойові дії та окупацію частини України, управління соціального захисту населення відповідних територій не можуть нараховувати соціальні виплати сім’ям. Через децентралізований механізм нарахувань і виплат документи з одного району не можуть потрапити на адміністрування в інший район.
В свою чергу, Пенсійний фонд України має найбільш розвинуту мережу територіальних органів управління в системі соціального захисту населення та працює за екстериторіальним принципом призначення, нарахування пенсій, субсидій, страхових виплат. Цей принцип означає, що незалежно від того, де перебуває людина, особливо в умовах воєнного стану, вона може реалізувати своє право на соціальні виплатити. Цифровізація процесів призначення, нарахування виплат у Пенсійному фонді значно скорочують час від подання документів до отримання пенсій, страхових допомог, виплат, тощо.
Саме тому пропонується на законодавчому рівні забезпечити поетапну передачу функцій із призначення допомог сім’ям з дітьми від органів праці та соціального захисту населення до органів Пенсійного фонду України. При цьому слід звернути увагу, що змінюється тільки орган, який адмініструватиме в подальшому питання надання допомоги сім’ям з дітьми, і це не вплине на одержувачів таких виплат або їх розмір.
Для вирішення зазначених проблем у Верховній Раді звреєстрували проєкт Закону № 9318 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо покращення керованості та адміністрування соціальної підтримки сімей та демографічної політики».
Проєктом акта передбачено:
- передати Пенсійному фонду функції з призначення: допомоги у зв'язку з вагітністю та пологами, допомоги при народженні дитини, допомоги при усиновленні дитини, допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, допомоги на дітей одиноким матерям соціальної допомоги на утримання дитини в сім'ї патронатного вихователя, оплати послуги патронату над дитиною, державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа, у тому числі з інвалідністю, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях, а також сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за патронатних вихователів, батьківвихователів і прийомних батьків;
- закріпити на рівні Закону повноваження Міністерства соціальної політики України стосовно удосконалення державної політики щодо демографічного розвитку, в тому числі підвищення рівня народжуваності та розвитку сім’ї;
- встановити, що збір, аналіз та узагальнення інформації у кількісних та вартісних показниках щодо демографічного розвитку; стану, потреб домогосподарств здійснює неприбуткова бюджетна установа, діяльність якої спрямовується, координується та контролюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.
- актуалізувати, привести у відповідність до чинного законодавства положення Закону України «Про місцеві державні адміністрації» щодо повноважень місцевих державних адміністрацій у соціальній сфері.