Великоплосківська громада
Одеська область, Роздільнянський район

Зміна складу угідь в межах одного виду цільового призначення земельної ділянки

Дата: 19.05.2023 11:13
Кількість переглядів: 5837

Фото без опису

Під земельними угіддями слід розуміти ділянки землі, що систематично використовуються або придатні до використання для конкретних господарських цілей і які відрізняються за природно-історичними ознаками. Головною ознакою, що покладена в основну розділення окремих видів угідь є характер їх використання. При цьому класифікація угідь проводиться з урахуванням основного призначення і систематичного використання окремих ділянок землі для певних виробничих цілей.

Як змінити вид угідь?

Відповідно до п. 5 статті 20 Земельного кодексу України Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою. Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 Земельного Кодексу.

Зміна виду угідь земельної ділянки в межах однієї категорії цільового призначення земельної ділянки можлива на підставі документації з землеустрою та з врахуванням містобудівної документації. У п.4 статті 21 Закону України «Про державний земельний кадастр» визначають підстави та основні вимоги щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру.

Відомості про угіддя земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру:

на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються;

на підставі схем землеустрою і техніко - економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою, що забезпечують еколого - економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), проектів землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель.

Проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, це документація із землеустрою існування та порядок розроблення якої визначено Законом України "Про землеустрій".

Проект землеустрою розробляється з метою організації сільськогосподарського виробництва і впорядкування сільськогосподарських угідь у межах земельного банку сільгосппідприємства для забезпечення максимально ефективного рівня ведення господарської діяльності, забезпечення раціонального використання та збереження земельних ресурсів, створення сприятливого екологічного середовища. З наведеного треба виділити дві основні цілі розроблення проекту сівозміни – організація сільськогосподарського виробництва та впорядкування угідь.

Під організацією виробництва мається на увазі:

оцінка усіх земельних ресурсів, їх якості та біокліматичного потенціалу (складання карт ґрунтів на усю територію господарства з зазначенням агровиробничих груп ґрунтів, ухилу земель та групування земель за агротехнологічними групами; визначення територій, які доцільно вивести із інтенсивного сільськогосподарського обороту, залужити, консервувати, рекультивувати або навпаки перевести в ріллю (з пасовищ, сінокосів, садів); проектування розміщення на території нових доріг, полезахисних лісосмуг, меліоративної системи та господарських будівель та споруд;

підготовки проектного рішення щодо запровадження науково-обґрунтованої системи сівозмін, а також заходів з охорони ґрунтів, які забезпечать одержання стабільних урожаїв, системне відтворення природної родючості ґрунтів та позитивний баланс поживних речовин в ґрунтовому покриві.

Під впорядкування угідь слід розуміти,

зміну в Державному земельному кадастрі виду існуючих угідь земель на ті, які забезпечать максимально ефективне використання території та раціональне використання і збереження ґрунтового покриву земель.

З практичної точки зору, на даний час, сільгосппідприємства більше інтересує оцінка земельних ресурсів та впорядкування угідь.

Необхідність в оцінці земельних ресурсів викликана відсутністю та не інформативністю наявних картографічних матеріалів (схем поділу земель, карт внутрішньогосподарського землеустрою, карт ґрунтів). Існуючи карти знаходяться тільки в архівах районних відділів земельних ресурсів і регіональних інститутах землеустрою (філіях Інституту охорони ґрунтів України), не завжди перебувають в задовільному стані або не мають візуального відображення всієї необхідної інформації про межі земельних ділянок та показники ґрунтового покриву. Тому, отримання якісно-нового і інформативного та актуального на даний час картографічного матеріалу на всю територію землекористування (землеволодіння) саме цього сільгосппідприємства, є бажане для будь-якого керівника та агронома.

Необхідність впорядкування угідь є в більшості сільгосппідприємств:

- змінити пасовища, які багато років вже розорюються, на ріллю;

- змінити ріллю на пасовища або сінокоси у разі, коли використання земель як рілля є економічно недоцільне або шкодить ґрунтовому покриву (з метою зменшення орендної плати або земельного податку зважаючи на значно меншу нормативно грошову оцінку пасовищ в порівнянні з ріллею);

- змінити ріллю або пасовища під багаторічні насадження (у разі закладки садів) або навпаки багаторічні насадження у ріллю або пасовища (у разі корчування садів та бажання використовувати землю для інтенсивного сільськогосподарського обороту);

- змінити сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) на несільськогосподарські (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції) у разі, якщо господарство планує будувати на сільськогосподарських землях (проводити внутрішньо господарське будівництво).

Нажаль, сільгоспвиробники, як правило не обізнані в усіх цілях, крім запровадження сівозміни, які вирішуються даним проектом землеустрою і здебільше негативно до нього ставляться після його обов'язковості в минулому та активних контролюючих дій сільгоспінспекції.

На даний час обов'язковість проекту сівозміни відмінена, жодним нормативним документом не визначено обов'язок сільськогосподарського підприємства по розробці такого проекту землеустрою. А відповідно і відсутня відповідальність за відсутність проекту сівозміни.

Але тут треба застерегти, відмінена обов'язковість проектів сівозміни, а не обов'язковість запровадження сівозміни в господарстві! Тобто, кожне господарство повинно розробити для себе та чітко додержуватись сівозміни при використанні земель сільськогосподарського призначення. Але держава дала право сільгоспвиробникам самим визначати яким чином і хто їм визначить найбільш доцільну та обґрунтовану систему сівозмін.

Взагалі, що стосується відповідальності, то конкретно за факт порушення сівозміни прямої відповідальності також законодавством не передбачено, але наслідки її порушення, а точніше ризики можуть бути дуже значимими.

В даний складний для сільгоспвиробників час (вартість добрив, функціональної спеціальної техніки, вартість заходів по відтворенню та збереженню ґрунтового покриву (наприклад вапнування), є дуже великі ризики зниження якісних показників ґрунту, як в наслідок недбалої господарської діяльності виробника так і інших процесів, таких як різні види ерозії (водна, вітрова).

Нажаль, показники родючості ґрунту на сьогодні використовують не тільки добросовісні власники землі, а і господарства, яки забудь яку ціну бажають розширити географію та площі свого земельного банку і не нехтують сумнівними позовами та недосконалістю діючого законодавства.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь