Про розрахунок обсягу освітньої субвенції на 2023 рік (в доповнення до листа від 10.12.2023 № 1/385-23)
Міністерство освіти і науки України в доповнення листа від 10.12.2023 № 1/385-23 «Про розрахунок обсягу освітньої субвенції на 2023 рік» та у відповідь на лист департаменту освіти і науки КМДА від 16.01.2023 № 063-190 повідомляє.
Вкотре звертаємо увагу, що підготовка розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетам на 2023 рік проходила в дуже складних умовах воєнного стану та економічного спаду. У зв’язку з обмеженістю фінансових ресурсів та пріоритетністю бюджетних видатків на безпековий сектор, загальний обсяг коштів, виділених на освітню субвенцію з державного бюджету, зменшено на 20 % порівняно з 2022 бюджетним роком. Це є вимушеним заходом, на який пішов Уряд, задля належного фінансування Збройних Сил України.
Нормативно-правовим актом, який регламентує розрахунок (розподіл) освітньої субвенції між місцевими бюджетами є Формула розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1088 «Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами» (зі змінами) (далі - Формула). Відповідно до пункту 7 Формули у зв’язку з обмеженістю фінансового ресурсу у 2023 році обсяг освітньої субвенції для всіх місцевих бюджетів визначається без урахування додаткових годин навчального плану для учнів групи I на окремі предмети, факультативні курси, індивідуальні заняття тощо.
Нормативно-правовим актом, який регламентує порядок використання коштів освітньої субвенції є Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» (зі змінами) (далі - Порядок та
Відповідно до пункту 3 Порядку та умов освітня субвенція спрямовується на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників таких типів закладів та установ освіти:
- початкові школи, гімназії (крім дошкільних підрозділів у таких закладах), ліцеї;
- спеціальні школи;
- заклади спеціалізованої освіти: мистецькі, спортивні, військові (військово-морські, військово-спортивні), наукові ліцеї, ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою;
- дитячі будинки, навчально-реабілітаційні центри, інклюзивно-ресурсні центри;
- заклади професійної (професійно-технічної) освіти державної та комунальної власності в частині забезпечення видатків на здобуття повної загальної середньої освіти, а саме на оплату праці з нарахуваннями викладачів, які викладають предмети згідно з Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 (Офіційний вісник України, 2012 р., № 11, ст. 400);
- заклади фахової передвищої освіти і коледжі державної власності, фінансове забезпечення яких з 1 січня 2018 р. здійснюється з місцевих бюджетів, та заклади фахової передвищої освіти і коледжі комунальної власності в частині забезпечення видатків на здобуття повної загальної середньої освіти, а саме на оплату праці з нарахуваннями викладачів, які викладають предмети згідно з Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 (Офіційний вісник України, 2012 р., № 11, ст. 400).
Відповідно до пункту 6 Порядку та умов не допускається спрямування освітньої субвенції на:
- закупівлю товарів, робіт і послуг, які безпосередньо не пов’язані з оплатою видатків на оновлення матеріально-технічної бази закладів та установ освіти зазначених вище (стосується залишків освітньої субвенції);
- оплату посередницьких послуг;
- здійснення заходів, метою яких є отримання прибутку;
- фінансування закладів загальної середньої освіти (крім закладів початкової школи та приватних закладів загальної середньої освіти), кількість учнів у яких становить менше 25 осіб.
Цей перелік є вичерпним.
Відповідно до пункту 8 Порядку та умов, засновники закладів освіти самостійно здійснюють розподіл освітньої субвенції між відповідними закладами та установами освіти для забезпечення в повному обсязі обов’язкових виплат на оплату праці з нарахуваннями педагогічним працівникам.
Пунктом 2 частини першої статті 89 Бюджетного кодексу України передбачено, що видатки на загальну середню освіту належать до видатків, що здійснюються з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад. Крім того, відповідно до пункту 8 Порядку та умов, відповідні місцеві ради мають право додатково понад обсяги субвенції планувати та здійснювати з місцевих бюджетів оплату поточних та капітальних видатків закладів та установ освіти, що визначені у статті 1032 Бюджетного кодексу України.
Виходячи з вищевикладеного, оплата праці з нарахуваннями педагогічних працівників закладів та установ освіти, що визначені у статті 1032 Бюджетного кодексу України, в тому числі за викладання додаткових годин навчального плану для учнів групи I на окремі предмети, факультативні курси, індивідуальні заняття тощо, може здійснюватися як за рахунок коштів освітньої субвенції, так і за рахунок коштів місцевих бюджетів.