Великоплосківська громада
Одеська область, Роздільнянський район

Затверджено порядок зарахування до місцевих бюджетів 5%-го акцизу з тютюнових виробів

Дата: 17.05.2022 10:03
Кількість переглядів: 349

1 травня запрацював новий механізм справляння роздрібного акцизу з тютюну та рідин, що використовуються в електронних сигаретах. КМУ затвердив порядок зарахування до місцевих бюджетів 5% акцизу з тютюнових виробів – дані для розподілу будуть братись з РРО/ПРРО

Фото без опису

Ми вже писали про те, що з внесенням змін до Бюджетного кодексу України з 1 травня 2022 року набрали чинності норми Закону України від  30.11.2021 р. №1914-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» щодо перенесення на виробників та імпортерів обов’язку сплачувати 5% акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі – тютюнові вироби), який до 1 травня повністю сплачувався суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі.

Одночасно, суб’єкти господарювання роздрібної торгівлі до кінця 2022 року залишаються, у порядку та на умовах, що діяли до 1 квітня 2022 року, платниками 5% акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, вироблених до 1 квітня 2022 року, в тому числі іноземними виробниками та не реалізованих кінцевим споживачам до 1 квітня 2022 року (п. 40 підрозділу 5 розділу ХХ ПКУ).

Іншими словами, з 1 травня 2022 року акцизний податок з продажу тютюнових виробів за ставкою 5%  сплачують:

  • Виробники та імпортери тютюнових виробів – при першому продажі тютюнових виробів у роздрібній торгівлі або суб’єктам господарювання, які здійснюють діяльність з оптової та/або роздрібної торгівлі такими виробами – новий п. 216.14 ПКУ, який набрав чинності з 1 травня 2022 р. Докладніше про цей механізм ми писали тут;
  • Роздрібні торговці тютюновими виробами сплачують 5% акциз лише з тих виробів, що вироблені до 1 квітня 2022 року та не реалізованих кінцевим споживачам до 1 квітня 2022 року. Принаймні, так випливає з буквального значення діючої норми п. 40 підрозділу 5 розділу ХХ ПКУ, у якому слово «квітень» так і не було замінене на «травень».

Як роздрібному торговцю виокремити товар, що був вироблений до 1 квітня від товару, що був вироблений після 1 квітня, кожний СГ має вирішувати самостійно. Можливо, для цього варто звернутися до виробника/імпортера/продавця, у якого був придбаний цей товар. У всякому разі, в нормативних документах про це ані слова.

При цьому товари, вироблені до 1 квітня 2022 року, мають продаватися за максимальними роздрібними цінами з додаванням до них 5% акцизного податку, а товари, що вироблені після 1 квітня 2022 року – без додавання 5% акцизного податку. Акцизний податок з реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів не включається до МРЦ – ми про це писали тут.

Також виникає питання, що вже зараз робити роздрібним торговцям з наявними у них товарами, виробленими у квітні (після 1 квітня та до 1 травня), що досі не реалізовані кінцевим споживачам? Виробники/імпортери ще не встигли сплатити з нього 5% акцизу, а роздрібні торговці вже не зобов’язані нараховувати на них роздрібний акциз з 1 травня.

Проєкт Закону № 7311 від 24.04.2022 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо окремих податків і зборів у період воєнного, надзвичайного стану», яким передбачено, що з тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, які вироблені до 1 травня 2022 року замість діючої норми – до 1 квітня 2022 року, акцизний податок з роздрібного продажу сплачується суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі, все ще перебуває на розгляді в Комітеті з питань фінансів, податкової та митної політики і навіть не виносився на голосування у сесійну залу ВРУ. Тож чекаємо роз’яснень.

03 травня 2022 року Кабмін Постановою № 515 затвердив Порядок зарахування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

Зауважимо, що роздрібні торговці тютюновими виробами подають Додаток 6 до декларації акцизного податку, який заповнюється окремо для кожної адміністративно-територіальної одиниці, у межах якої знаходяться місця здійснення реалізації підакцизних товарів з обов’язковим зазначенням коду органу місцевого самоврядування за КОАТУУ – див. консультацію у ЗІР в категорії 114.07.

Таким чином сума роздрібного акцизу декларується платниками в розрізі кодів КОАТУУ. Проте розподіляти акцизний податок між місцевими бюджетами податківці будуть за іншим принципом.

Згідно з Постановою № 515 акцизний податок (А), який  підлягає розподілу між відповідними бюджетами місцевого самоврядування, зараховується до місцевих бюджетів за формулою:

Аі = А х Чі,

де   Чi — частка для зарахування до і-того бюджету місцевого самоврядування;

і — індекс для позначення відповідного бюджету місцевого самоврядування.

Частка для зарахування до і-того бюджету місцевого самоврядування визначається за такою формулою:

Чі = Рі / Р,

Де Рі – вартість реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, на відповідній території за останній (податковий) звітний місяць з урахуванням даних реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій;

Р — загальна сума такої вартості реалізованих тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, за останній (податковий) звітний місяць в цілому по Україні з урахуванням даних реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій.

Частка округлюється до дев’яти знаків після коми.

З цих формул ми бачимо, що розподіл акцизного податку буде здійснюватись на підставі даних, отриманих з РРО/ПРРО, а не з декларацій акцизного податку.

Далі ДПС надає Казначейству частки для зарахування акцизного податку до відповідних бюджетів місцевого самоврядування, а Казначейство після отримання часток  на відповідний період здійснює розподіл акцизного податку, в тому числі акумульованого на  рахунках Казначейства, відкритих для зарахування інших коштів, тимчасово віднесених до надходжень місцевих бюджетів.

Що буде, якщо по конкретному СГ виявиться розбіжність в сумі акцизного податку між даними його РРО/ПРРО та даними податкових декларацій акцизного податку? На нашу думку, це може стати підставою для позапланової перевірки такого СГ відповідно до пп. 78.1.1 ПКУ або пп. 78.1.4 ПКУ.

 

Джерело: https://news.dtkt.ua/taxation/excise/76229


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь