Великоплосківська громада
Одеська область, Роздільнянський район

Історична довідка про пам’ятку архитектури XIX століття нашої місцевості -Храм Воздвиження Чесного і Животворящого Хреста Господнього(с. Великоплоске).

Дата: 17.04.2021 11:29
Кількість переглядів: 719

 

Фото без опису

Перші поселенці території с. Великоплоске були селяни, що підлягають гонінню через старообрядницької віри, яку вони сповідували. Більше двох з половиною століть перебувало старообрядництво в переслідуванні. Гоніння часом то слабшали, то знову посилювалися, але ніколи не припинялися. Рятуючись від репресій, старообрядці бігли в важкодоступні малозаселені місцевості. «Евакуації підлягали понад 3 тис. Селян, в тому числі з с. Плоске (794 душ чоловічої статі). Приготування і документальне оформлення зайняло два роки і в 1821 р Вони прибули в Подністров'ї, де заснували в названій волості однойменне село Плоске (754 душ чоловічої статі) ... »Населення Бессарабії і Лівобережного Подністров'я в кінці XVIII-XIX ст. (Автор Анцупов І. А,)

При заселенні території с. Великоплоске першими на підводах приїхали чоловіки (старообрядці), привезли з собою розібрану дерев'яну церкву і ікони. Відновили церкву, а навколо неї почали копати землянки. Потім почали будувати будинки і заселяти поряд з  церквою територію.
Через деякий час дерев'яна церква в с. Великому Плоскому згоріла від удару блискавки. Населення села вирішило побудувати на цьому ж місці нову кам'яну церкву. Будівництво почали в кінці 30-х років 19 століття і завершили в кінці наступного десятиліття, отримавши в результаті величний храм у вигляді хреста. За іншими джерелами церква побудована в 1872 році, західна сторона і дзвіниця прибудовані в 1906 році, східна сторона і вівтар прибудовані в 1907 році.
«На покрівлі і на вівтарі були встановлені восьмикінечні позолочені хрести; спорудили дзвіницю з величезним світло-зеленим куполом, також увінчану великим хрестом. Про богослужіння благовістили 5 дзвонів під куполами. Будівництво цього храму було присвячено святу Воздвиження чесного і животворящого хреста Господнього, яке відзначається 27 вересня. Усередині храм був розділений на чотири частини: 1. Вівтар; 2. Клірос, для півчих під час служби; 3. Частина за криласом, де стоять чоловіки, які не беруть участі в співі псалмів; 4. Притвор для жінок.
Вівтар - головна частина храму, призначена для священнослужителів. За його, як і належить, овального контуру встановлені були півтораметрові, виконані на кипарисі невідомим художником ікони дванадцяти апостолів, пресвятої богородиці і Івана Хрестителя. Перед кожною підвішена кришталева лампада. У центрі вівтаря - багато прикрашений престол, в центрі якого розташовані великий дерев'яний хрест і ікона Божої Матері. На престолі - невелика срібно-позолочена церковка зі срібною скринькою, всередині якої зберігалися три волосини Ісуса Христа. Поруч - одягання священиків, зліва - жертовник і кадильниця. Від центральної частини храму вівтар відділяв іконостас, тобто стіна, обвішана святими іконами. Під самою стелею розташовувалася величезна ікона Бога-батька, Саваофа. Нижче - ікони дванадесятих свят. Під ними - дванадцять ікон по місяцях, з зображенням святих, пам'ять яких шанується в певне число даного місяця. Були ікони апостолів, євангелістів, святих божих угодників. За криласом, з лівого і правого боку стояли чотири іконостасу для чоловіків. Окремо, з двох Сторно, з величезною іконою Казанської богоматері в центрі - жіночий іконостас. Всю службу, вечірню, всеношну денну, горіли в церкві воскові свічки на п'яти панікадилах.

У Великому Плоскому священиків вибирали самі парафіяни за рекомендацією церковної двадцятки. Бували випадки, коли вибирали з двох гідних кандидатів. Право голосу мали тільки чоловіки старше 25 років. На день виборів вони всі після служби залишалися в церкві. Біля дверей ставили три кошики. Дві порожні і кошик з горіхами. Виборці, виходячи з церкви, брали горіх і кидали його в кошик з ім'ям свого кандидата на бирці. За оканчании цієї процедури довірені парафіяни підраховували горіхи і оголошували результати » опис  з Короткого історико-географічного нарису (автор Завязкін Ф.І.)

Що стосується сучасного стану старообрядництва на Україні, але воно піддалося сильним змінам з часів дореволюційної епохи. Радянська влада доклала чимало зусиль для зменшення впливу релігії на людей. Поза її уваги не залишилися і старообрядці.

Можна сказати, старообрядність зазнала найбільший збиток з усіх існуючіх на Україні Християнських конфесій. Передусім, XX століття розбило старообрядческую громаду - хранителя вікових християнських и побутових цінностей старовірів. У кінці 20 - початку 30-х років боротьба проти релігії різко посилилася. Це віражалася в найрізноманітнішіх формах: повсюдне закрітті церков, масовому пошіренні антірелігійніх видань, усніх и друкарська богоборчогопочинанні Виступ без права відповіді з боку вірян, образлівих випадків проти осіб, поміченіх у відвідуванні церкви або здійсненні релігійного обряду.

Багато стали приховувати свої релігійні погляди Знімали натільні хрести, обручки, ховали по скринях і горищах ікони. З 20 старообрядницьких монастирів і скитів, що існували на землях України до 1917 року, в радянський період не залишилося жодного.

У 1971 році помісний собор Російської православної церкви спеціально розглянув питання і прийняв рішення про скасування «клятв на старі обряди і на дотримуються їх». Така відміна не привела до відновлення молитовного спілкування між будь-якої великої церковною юрисдикцією новообрядцев і старообрядців.

В даний час в Україні налічується більше сорока старообрядницьких храмів, каплиць і молебень. В Одеській області налічується близько шістнадцяти старообрядницьких храмів, серед яких є пам'ятка історії та архітектури нашого краю-Храм Воздвиження Чесного і Животворящого Хреста Господнього.

В нині діючому храмі в різний час священиками були Іван Ковальов, Сидор Завязкін, Петро Колесніков, о. Данило, Сергій Соколов, Прокоп Козадаєв, отці Віктор, Харлампий, Макарій. З 1982 року обов'язок священика виконує о. Агей (Агей Якович Рассахацкий).
На сьогоднішній день храм є діючим і в ньому проводяться богослужіння. 
 Храм названий з нагоди свята Воздвиження Чесного і Животворящого  Хреста господня, який відзначається 27 вересня. Служби здійснюються на усі великі, середні свята,а також в звичайні недільні дні, а також пісні. Проводяться служби тільки на старослов'янській мові з традиційною нашій напевкой, у кожного храму вона своя, з використанням співів знаменного і дименственого розспівів.
Зараз настоятелями храму є два священики: Агей, якому 101 рік і  Георгій, який був рукопокладений в чин священика зовсім нещодавно, 27 грудня, але що вже став своїм рідним. Раніше в нашому храмі здійснювалась щоденна служба, по обіцянці наших предків, у вдячність Богові про дарування дивовижним чином води в нашому селі. Нині в нашому храмі здійснювалася щоденна служба, по обіцянці наших предків, у вдячність Богові про дарування дивовижним чином води в нашому селі. Нині в нашому храмі усі здійснюються служби по старих древніх звичаях, а також діє Недільна школа, в яку приходять безліч тих, що бажають відкрити для себе нові знання, набути духовної сили, знайти друзів обо просто присвятити цей час Богові.

 



« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь